Nejcennější značkou je Google s odhadovanou hodnotou 109,47 miliardy dolarů. Sesadila tak loňského vítěze – značku Apple. Vyplývá to z nejnovějšího žebříčku sestavovaného společností Brand Finance.
Značka Apple se sice propadla jen o jednu příčku na hodnotu 107,14 miliardy dolarů, během roku ale ztratila nejvíce ze všech – 27 procent. Firma se nyní musí vypořádat se svými konkurenty na trhu smartphonů, jejichž řady se vedle už tradičního Samsungu rozšířily i o asijskou značku Huawei či OnePlus. Googlu naopak pomohlo i to, že se stal součástí holdingu Alphabet.
Největší podíl v první dvacítce mají americké společnosti. Čína je zastoupena značkami ICBC, China Mobile a China Construction Ba, Japonsko pak Toyotou a NTT Group. Evropa se do první dvacítky probojovala značkami Shell, BMW či T (Deutsche Telekom).
Nejhodnotnější značky světa:
Pořadí (v závorce loňské) a název firmy | Hodnota v miliardách USD |
1. (2.) Google | 109,47 |
2. (1.) Apple | 107,141 |
3. (3.) Amazon.com | 106,396 |
4. (6.) AT&T | 87,016 |
5. (4.) Microsoft | 76,285 |
6. (7.) Samsung Group | 66,219 |
7. (5.) Verizon | 65,875 |
8. (8.) Walmart | 62,211 |
9. (17.) Facebook | 61,998 |
10. (13.) ICBC | 47,832 |
11. (9.) China Mobile | 46,734 |
12. (11.) Toyota | 46,255 |
13. (10.) Wells Fargo | 41,618 |
14. (14.) China Construction Bank | 41,337 |
15. (22.) NTT Group | 40,542 |
16. (12.) McDonald´s | 38,966 |
17. (15.) BMW | 37,124 |
18. (23.) Shell | 36,783 |
19. (18.) T (Deutsche Telekom) | 36,433 |
20. (21.) IBM | 36,112 |
Brand Finance poukázala na silný nárůst hodnoty Amazon.com – meziročně o 53 procent na téměř 106,4 miliardy dolarů. Podle analytiků je možné, že právě Amazon obsadí v příštím roce první místo.
Nejsilnější nárůst zaznamenaly čínské značky – Tencent o 124 procent, WeChat o 103 procent a Alibaba o 94 procent.
Při tvorbě hodnoty značky vychází Brand Finance z finančních údajů a informací o příjmech. Kromě toho samostatně hodnotí také vliv či sílu značky – bere v úvahu její známost, věrnost klientů či marketingové a reklamní výdaje.
Nejvlivnější značkou se letos stala společnost Lego, která v samotném žebříčku nejhodnotnějších značek skončila překvapivě až na 196. místě. Loňský vítěz Walt Disney se v žebříčku nejvlivnějších značek umístil až na pátém místě, zatímco v žebříčku nejhodnotnějších značek si své 24. místo obhájil i letos.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist