Poslanci odmítli senátní verzi návrhu o pravidlech pro národní parky. Proti senátní novele hlasovalo 117 poslanců, pro 20. Od původního poslaneckému plánu se ten senátní lišil v několika bodech. Například jeho hlavním cílem byl důraz na "udržitelný rozvoj" obcí, krajů a podnikání. Naopak poslanecký návrh kladl větší důraz na ochranu přírody.

Senátní návrh byl oproti návrhu poslanců například benevolentnější, co se týká výstavby, užívání biocidů na hubení škůdců nebo pyrotechniky. Někteří představitelé Senátu se také netajili tím, že by do budoucna omezili ochranné zóny. Návrh plánoval zrušit patnáctileté moratorium na zachování současného stavu těchto zón.

Poslanecký návrh, který dlouho připravovalo ministerstvo životního prostředí s dotčenými institucemi, obcemi a občany, odmítlo zastupitelstvo Plzeňského kraje, rada Jihočeského kraje, Svaz obcí Národního parku Šumava, Sdružení vlastníků obecních lesů, Lesy ČR, Agrární komora Jihočeského kraje a další organizace.

Prezident Miloš Zeman řekl, že bude zákon vetovat. Podle něj je nutné se brát v úvahu i názor jednotlivých krajů, ne se snažit vše řídit z Prahy. Pro ústavní stížnost v případě přehlasování sněmovnou Zeman nevidí důvod. Jak ale dodal, bude o této možnosti ještě přemýšlet.

 

On-line reportáž

On-line reportáž byla ukončena
09:01
Sněmovna začíná jednat

Dnešní jednání sněmovny začíná v 9:00.

09:17
Senátní návrh otevírá dveře developerům, říká poslanec Laudát

František Laudát odmítá přijmout návrh senátorů. Senátní návrh podle něj otevírá dveře developerům, ne obcím. 

09:26
Votava: Zachovejme divočinu v přijatelné míře

"Vůbec si nepřeju, aby se tam stavělo, a myslím, že to ani nejde. Existují normy a zákony o tom, že tam nelze stavět. Zachovejme tam tu přírodu, tu divočinu v přijatelné míře, ale s tím, aby tam žil i člověk," říká poslanec Votava.

09:38
Jakubčík připomíná, že je důležité také dodržovat zákony o požární ochraně

"Na území národního parku se musí dodržovat i zákony o požární ochraně. Proto tam musí být požární nádrže, komunikace pro požární techniku," říká Jakubčík. 

09:40
Zahradník mluví o tom, že Hnutí Duha vyprodukovalo lživou kampaň

Hnutí Duha podle Zahradníka vyprodukovalo lživou kampaň o tom, že Senát chce zrušit národní parky. "Bohužel na to přistoupili i někteří poslanci," říká.  "Bohužel či bohudík je před námi období volební a některé strany hledají i voliče mezi ekologickými aktivisty."

09:44
Základní složka pro bezpečnost člověka je biodiverzita, říká Laudát

Laudát z TOP 09 se brání tomu, že by lovil voliče. Základní složka pro bezpečnost země a člověka je podle něj biodiverzita. 

09:49
Novela neomezuje zásah hasičů, hájí původní návrh ministr Brabec

Ministr Richard Brabec mluví o tom, že dohady jsou hrou, která má zabránit tomu, aby byl schválen jakýkoliv návrh. Novela podle něj neomezuje zásah hasičů. 

09:55
Schwarzenberg: Národní park by měl být bezzásahový

Karel Schwarzenberg nazval návrh senátorů "paskvilem z dílny našeho Senátu". Národní park by podle něj měl být bezzásahový, takže podle nového návrhu bychom se podváděli a nazývali národním parkem něco, co národní park vůbec není.

09:58
Proti senátnímu návrhu hlasovali jen poslanci z TOP 09, říká Kučera

Kučera:  "Jediní, kdo hlasovali proti senátnímu návrhu, byli poslanci z TOP 09."

09:59
Národní parky nesplňují podmínky pro zásah hasičů, připomněl Jakubčík

Jakubčík říká, že poslanci jsou zmanipulováni e-mailovou kampaní Hnutí DUHA. Připomíná také, že národní park dostal pokuty kvůli zákonům o požární ochraně. Žádná kontrola nedopadla dobře kvůli nepřístupnosti protipožádních nádrží. Komunikace nesplňují parametry. 

10:05
10:06
Podle Nohavové je senátní návrh přijatelný

Poslankyně za Jihočeský kraj Nohavová říká, že v důsledku kampaní ekologických organizací se situace v národních parcích zhoršila. Původní návrh chce podle ní Šumavu uzavřít turistům. Zakázal by vstup na 50 procent území národní parku. "Chcete-li opravdu Šumavu zachránit, je nutné, aby měly národní parky vlastní zákon," říká. Na rozdíl od ostatních národních parků jsou součástí Šumavy i obce, proto je podle Nohavové důležitý udržitelný rozvoj. Novela Senátu se podle ní jeví přijatelnou. Poslankyně také přečetla dopis občanky žijící na Šumavě.

10:17
Lidé chtějí přežít v obcích i přes masivní snahu o rozšiřování divočiny, řekl poslanec Vilímec

"Mrzí mě, že k vlně hysterie podporované skupinou ekologů se připojila i některá média," říká Vilímec. Přečetl také dopis vysokoškolské studentky Kateřiny Kabátové pocházející ze Šumavy "Podpora rozvoje této oblasti je nutná, poslanecký návrh zákona se může zdát přijatelný pro ostatní národní parky, ne však pro Šumavu, kde žijí lidé. Šumava je příliš velká, aby se její bezzásahové zóny rozšiřovaly. Stav není tak katastrofální, jak ho média popisují," stálo mimo jiné v dopise.

"Lidé chtějí přežít v obcích i přes masivní snahu rozšiřování divočiny. Považuji za zcela nesmyslné, že se zde staví proti sobě lidé z obcí a ekologické organizace," řekl Vilímec. 

10:31
Senátní návrh je podle Vilímce kompromisem

Senátní návrh vnímá poslanec Vilímec jako snahu najít kompomis mezi radikálním přístupem ekologů a tím, aby na území Národního parku Šumava mohli žít lidé. "Jsem z Plzeňského kraje, na Šumavu jezdím od dětství. Na Šumavě vždy žili lidé a nevidím důvod, aby tomu bylo jinak," říká.

10:35
Poslanec Holík stojí za vládním návrhem

"Kůrovcová kalamita nebyla způsobena broučkem, způsobil ji člověk. Asi před padesáti lety tam byly napřímeny přítoky Teplé Vltavy a byly prohloubeny, hladina spodní vody klesla o 1,8 metru, smrky byl oslabeny a my jsme ty smrky kůrovci podali na zlatém podnose. Dnes se toky znovu zasypávají. Člověk přetváří přírodu asi 5 tisíc let a z toho tak 200 let ji intenzivě velebí. Měli bychom dát znovu šanci přírodě," popsal Jaroslav Holík, proč hlasuje pro vládní návrh.

10:42
Vácha kritizuje Zemanovy výroky

Vácha kritizuje podle něj "oplzlé" výroky Miloše Zemana z minulého týdne a vyjadřuje nesouhlas s tím, co řekl.  "Vyslovuji zásadní nesouhlas s oplzlostmi, které tu pan prezident pronesl. Vám tyto uslintané úchylnosti opravdu přišly vtipné?" optal se přítomných poslanců. 

10:48
Ochrana přírody, nebo rozvoj podnikání a obcí? Otázky a odpovědi, o co se hraje na Šumavě

Na stole jsou dva návrhy - poslanecký a senátní. Poslanecký dbá více na ochranu přírody, senátní návrh staví na roveň ochranu přírody s rozvojem obcí a krajů. Přečtěte si 10 otázek a odpovědí o tom, jak má podle obou návrhů v budoucnu vypadat Šumava.

10:50
Projednávání by mělo probíhat bez emocí, myslí si Zemek

Václav Zemek si myslí, že by se poslanci v projednávání návrhu měli zbavit emocí. "Nezaregistroval jsem to, že by někdo chtěl rušit národní parky, ani to, že by někdo chtěl vyhnat lidi, kteří tam žijí," řekl. 

10:51
Zemek bude hlasovat pro sněmovní verzi

"Neznamená to, že by se mělo okažitě přestat zasahovat na území národních parků. Aby byla přirozená stavba lesa, k tomu je zásah člověka potřeba. Lidé mají různé představy o tom, jak má vypadat přirozený les. Chceme mít národní parky, to předpokládá, že necháme prostor pro přírodní procesy," říká Václav Zemek.

Hovoří také o senátním návrhu, který chce zlepšit postavení obcí. Vyjmenovává podle něj nesmyslné formulace, které nejsou možné. Hlasovat bude pro sněmovní návrh.

10:59
Šumavě neuškodil ani tak kůrovec, jako spíš střídající se politické nálady a koncepce, řekl Miloš Babiš

Miloš Babiš: "Nemohu souhlasit se senátní verzí, podporuji verzi zákona, která už jednou byla schválena. Není pravda, že je namířena proti turismu, jen nechceme zasahovat do vodního režimu krajiny. Šumavě neuškodil ani tak kůrovec, jako spíš střídající se politické nálady a koncepce."  Návrh na zakonzervování ochranných zón vidí jako velké pozitivum.

11:05
Ani jedna verze návrhu není podle poslance Klána dostačující

Klán nebude hlasovat ani pro jednu verzi. Ani jedna podle něj není dostačující. Národní parky by podle něj měly mít vlastní zákon.

11:07
Lidovci podpoří sněmovní verzi

KDU-ČSL podpoří verzi návrhu na novelu zákona, kterou předložila Poslanecká sněmovna, ujistil Jiří Junek. Strana souhlasí se stanovisky Zemka.

11:08
Sněmovní návrh podpoří i Kalousek

Miroslav Kalousek z TOP 09 řekl, že podpoří sněmovní verzi. "Výsledkem návrhu je vyvážený kompromis, jehož schválení umožní zachovat Šumavu dalším generacím," řekl.

11:11
Sněmovní návrh je podle Zahradníka výsledkem kampaně ekologických aktivistů

"Nechceme zrušit národní parky, nechceme Šumavu zabetonovat," říká Zahradník. "Přírody se musíme ujmout, nemůžeme ji nechat jejímu osudu," dodal. Sněmovní návrh je podle Zahradníka výsledkem kampaně ekologických aktivistů.

11:15
Ministr životního prostředí vyzývá k hlasování pro sněmovní verzi

"Odpřisáhl bych, že poslanecká verze nebude znamenat rozšiřování nad 50 procent divočiny, je to norma vyvážená, je opravdu národní - ne obecní nebo krajská," říká. Ministr Brabec vyzývá pro hlasování pro sněmovní verzi.

11:18
Debata byla ukončena

Hlasování bylo zahájeno.

11:18
Návrh nebyl přijat

Senátní verzi poslanci odmítli.

11:19
Většinou 117 hlasů poslanci přehlasovali senátní veto

Většinou 117 hlasů poslanci přehlasovali senátní veto novely zákona o národních parcích.

11:25
Poslanec Kučera na Twitteru komentuje výsledek jednání
11:27
Kalousek tweetuje
11:30
Vojtěch Kotecký z Hnutí DUHA je nadšený z výsledku hlasování
11:41
Premiér Sobotka také vidí sněmovní návrh jako pozitivní
12:01
Strana zelených komentuje výsledek jednání
12:07
Brabcovi se po hlasování ulevilo

"Je to podle našeho nejlepšího svědomí nejlepší, vyvážená varianta mezi ochranou přírody a dalšími účely, protože i tam žijí lidé," řekl Brabec. Počítá s tím, že se novela do dolní komory vrátí ještě jednou poté, co ji dle očekávání vetuje prezident Miloš Zeman.

12:08
Nám se to může zdát kruté, ale příroda je hrozně silná, řekl ministr Brabec

"To klíčové v tom zákoně jsou pravidla, která stanovujeme pro jednotlivé zóny parku. V těch zónách, kde je co chránit, by příroda měla mít možnost fungovat podle svého pravěkého řádu. Nám se to může zdát kruté, ale příroda je hrozně silná. Jeďte se podívat, jak vypadá Šumava po orkánu Kyrill," vybízí kritiky ministr Brabec.

12:13
Ministr je připraven na to, že Zeman normu pošle zpět

Ministr je připraven na to, že Zeman normu poslancům vrátí. "Pokud se takto vyjádřil, tak s tou variantou počítám, že se tady ještě s tou normou shledáme. Radost mi to nedělá, ale věřím, že to zvládneme ještě jednou," uvedl Brabec.

12:14
Jiří Mihola z KDU-ČSL také vyjádřil svou radost na Twitteru
12:17
Schválená varianta podle Brabce bude pro národní parky znamenat stabilitu

Schválená varianta podle něj bude pro národní parky v Krkonoších, Českém Švýcarsku, Podyjí a na Šumavě znamenat stabilitu. "Pro rozvoj a ochranu přírody a taky pro obce," řekl. Každý bude vědět, co se bude minimálně v dalších 15 letech dít, varianta nejlépe vyvažuje ochranu přírody, ale i využívání území k jiným účelům, míní Brabec.

12:21
Podle ředitele Národního parku Šumava je výsledek hlasování skvělý

Ředitel Národního parku Šumava Pavel Hubený hodnotí rozhodnutí sněmovny o pravidlech pro národní parky jako skvělý výsledek. 

"Rozum zvítězil a je to pocta matce přírodě, protože šlo o to, jestli příroda v národních parcích má být opravdu příroda, nebo spíš něco jiného. Tahle novela by měla přinést velké zklidnění v rozčeřené atmosféře toho, kam mají národní parky směřovat, kdy část obcí byla pro přírodu a část spíš pro obecní národní park," řekl Hubený.

Hubený doplnil, že novela umožní začít ihned pracovat na klíčových koncepčních materiálech, k nimž řadí Zásady péče zonace a návrh klidových území. Jde mu o to, aby se dosáhlo většinové shody v tom, jak má národní park do budoucna vypadat.

12:44
Podle Zahradníka je sněmovní verze vítězstvím ekologických aktivistů
12:46
Zeman potvrdil, že zákon vetuje

Prezident Miloš Zeman potvrdil, že novelu zákona o národních parcích vetuje. "Jak víte, proti tomuto zákonu je jak Plzeňský, tak Jihočeský kraj. A já si myslím, že vedle práv obcí je také zapotřebí respektovat práva krajů. A ne se snažit všechno řešit z Prahy," řekl Zeman. Prezident podporoval změny navrhované Senátem, který žádal například větší pravomoce pro dotčené obce.

Pro ústavní stížnost v případě přehlasování sněmovnou Zeman nevidí důvod. Jak ale dodal, bude o této možnosti ještě přemýšlet.

12:53
13:07
KRNAP vítá rozhodnutí Sněmovny

"Původní verze byla jediná správná cesta," ocenil rozhodnutí Sněmovny mluvčí správy Krkonošského národního parku Radek Drahný. "Opačná situace by nadneseně řečeno znamenala konec národních parků v České republice," dodal mluvčí.

13:14
Poslanci potvrdili pozitivní pravidla pro naše čtyři národní parky, řekl Martin Voráč z Hnutí DUHA

Expert na ochranu přírody Hnutí DUHA Martin Voráč k výsledku hlasování řekl: "Poslanci dnes potvrdili nová pozitivní pravidla pro naše čtyři národní parky, přestože prezident Miloš Zeman i ODS velmi usilovali o opak. Prezident Miloš Zeman už avizoval, že bude novelu vetovat. Tím však vytvoří prostor zákulisní bitvě o 'změnu názoru' některých poslanců tak, aby v opakovaném hlasování za měsíc nezískala minimálně potřebných 101 hlasů."

13:20
Kdo jak hlasoval?

Na stránkách sněmovny je možné zjistit, kdo jak hlasoval.

13:44
Rozšíření bezzásahových ploch je podle Zahradníka rizikem

Rozšíření bezzásahových ploch v národních parcích je podle jihočeského poslance ODS Jana Zahradníka rizikem do budoucna. Hrozí podle něj opakování kalamit, například po silné vichřici.

"V debatě zaznívala taková obvinění, že šumavští starostové, zastupitelé obcí i krajští zastupitelé, kteří podporovali senátní verzi, jsou zaprodanci zbohatlíků nebo lidmi zlobbovanými developery, přitom já o žádných developerských záměrech nevím," řekl Zahradník.

14:33
Předseda Svazu obcí Národního parku Šumava není s dnešním výsledkem spokojen

Verze novely zákona, kterou dnes schválila Sněmovna, je vítězstvím lži, demagogie, partikulárních zájmů a honu na voliče nad pravdou a skutečnou ochranou přírody. Řekl to předseda Svazu obcí Národního parku Šumava a starosta šumavské Modravy Antonín Schubert. Domnívá se, že dnes schválená verze ochranu přírody zpřísňuje a neotvírá park turistům.

 

16:16
Ředitel NP Podyjí rozhodnutí poslanců vítá

"Je to důležitý moment v životě národních parků a myslím, že to dopadlo dobře. Nám šlo především o podstatu definice národního parku. Národní park by měl být deklarován a kodifikován a toto je zásadní kodifikace tak, jak je vnímáno na celém světě," řekl ČTK ředitel Národního parku podyjí Tomáš Rothröckl. Naopak starosta Vranova nad Dyjí Lubomír Vedra rozhodnutí poslanců považuje za špatné.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist