Česká technologická firma ShipVio se koncem března pojede s 15 dalšími světovými start-upy utkat o výhru jednoho milionu dolarů (25,5 milionu korun) do kalifornského Silicon Valley, globálního centra technologických inovací. Pražský start-up, který svou mobilní a webovou aplikací spojuje nákladní dopravce s jejich zákazníky, uspěl v regionálním kole soutěže StartupWorld Cup

"Regionální porotě soutěže se líbilo, jak jsme byznys naší firmy prezentovali. O výhře ve středoevropském kole možná rozhodla i propracovanost našeho obchodního modelu," myslí si jednatel a spolumajitel ShipVia André Dravecký, jehož firma spojuje IT technologie se speditérským byznysem.

Skoro polovina kamionů není plně vytížená

Speditérské společnosti nákladním dopravcům hledají firemní zákazníky a plánují za ně jejich cesty napříč Evropou. Podle dat Eurostatu ovšem až 47 procent evropských kamionů a dodávek není na svých cestách plně vytíženo, což jde na vrub právě speditérům. Ti se mají starat o to, aby byly nákladní prostory jejich klientů vytíženy co nejvíce. Zboží do cílové zastávky musí dorazit co nejrychleji a kamion dopravce třeba na cestě z Česka do Španělska musí navíc spálit co nejméně nafty či benzinu, aby se přepravní firmě dlouhá cesta s nákladem příliš neprodražila.

To ale většina českých speditérů podle zástupce ShipVia příliš dobře nezvládá. "Stovky takových firem, které v Česku působí, si z přepravní zakázky berou až 30procentní provize, obchody dopravců s firmami sjednávají pomalu a negarantují přepravní firmě, že za svou práci dostane včas zaplaceno," říká mladý podnikatel.

Loni v říjnu proto založil své ShipVio. "Firmu, která chce své zboží přepravit třeba do Berlína, spojíme s přepravním podnikem. Během minuty společnost zadá do naší aplikace svou poptávku a my jí obratem nabídneme několik dopravců, kteří se do Berlína chystají a kteří mají volný nákladový prostor ve svém kamionu nebo dodávce," vysvětluje Dravecký. Podle něho tím ShipVio zvyšuje vytíženost náklaďáků svých klientů, kteří pak dokážou ušetřit 15 až 25 procent nákladů.

"Navíc v takových vozech dopravců umožňujeme i přepravu nákladů lidí, kteří se zrovna potřebují přestěhovat nebo převézt větší zásilku," upřesňuje jednatel.

Nápad 25letého vystudovaného diplomata už zaujal startupový program UP21 miliardáře Karla Janečka, který do mladé technologické firmy zatím nalil 9,5 milionu korun a drží v ní 51procentní podíl.

Ani ne půl roku stará firma nyní spolupracuje s více než stovkou českých dopravců i jejich tuzemským sdružením ČESMAD Bohemia. Přepravním firmám domlouvá zakázky u 350 tuzemských firem, které potřebují své zboží dopravit ke koncovým zákazníkům a pro něž jsou služby ShipVia bezplatné. To má platit i nadále.

"Zatím si nic nebereme ani od dopravních firem, u nichž jsme nejdřív chtěli, aby si naši aplikaci vyzkoušely. Od dubna, kdy spustíme zcela novou verzi našeho systému, nám ale přepravci začnou platit," vysvětluje Dravecký, jehož firma si bude brát provize ve výši šesti až osmi procent ze zakázky.

Do dvou let do celé Evropy

"Průměrná přepravní zakázka se pohybuje kolem tří až čtyř tisíc korun. My z ní dostaneme poplatek asi dvou až tří stokorun. Proto potřebujeme takových zakázek zprostředkovat co nejvíc, abychom mohli začít vydělávat," říká dále podnikatel, který očekává, že jeho firma ještě letos utrží jednotky až desítky milionů korun.

"Vydělat první peníze ale plánujeme až v horizontu příštích dvou let. Aby se nám takový byznysmodel vyplatil, musíme nejprve expandovat dále do Evropy. A na to budou třeba jednotky až desítky milionů eur," uvádí Dravecký. Do několika měsíců chce proto jeho firma expandovat do Německa a Rakouska a rozšířit svůj byznys na Slovensku. Do dvou let ShipVio hodlá svými službami obsáhnout celou Evropu.

"O financování takové expanze už jednáme s několika fondy z USA či Izraele. Část dalších peněz nám nejspíš poskytne také UP21 Karla Janečka," očekává Dravecký, který doufá, že možné nové investory potká také při účasti svého start-upu na kalifornském finále StartupWorld Cupu.