Volkswagen se po roce a půl vrátil na dluhopisový trh a o cenné papíry byl výjimečný zájem. Koncernu se podařilo upsat dluhopisy za osm miliard eur (v přepočtu 216 miliard korun), to je dvojnásobná částka oproti původnímu plánu. Jde o první vydání dluhopisů od skandálu s obcházením emisních testů u naftových motorů.
Poptávka investorů po dluhopisech Volkswagenu dosáhla 25 miliard eur, uvedly banky, které emisi organizovaly. Investoři měli po dlouhé absenci enormní zájem o dluhopisy firmy, která byla v předešlých letech největším evropským vydavatelem firemních dluhopisů.
Automobilka ráno předběžně uváděla, že celá emise nezajištěných dluhopisů v eurech by měla mít objem přes čtyři miliardy eur (108 miliard korun). Emise byla rozdělena do čtyř tranší se splatností od dvou do deseti let a každá z nich měla mít objem nejméně jednu miliardu eur.
Úroková přirážka nad referenčními sazbami se nakonec pohybovala od 0,30 procentního bodu u dvouleté tranše po 1,15 procentního bodu u desetiletého dluhopisu, uvedly banky. Financování tak bylo pro firmu levnější, než čekala; původní odhad rozpětí činil 0,45-1,30 bodu.
Navzdory stále ještě působícím dozvukům skandálu se tak Volkswagen díky vysoké poptávce dostal k relativně levnému financování. Po vypuknutí skandálu výnosy dluhopisů firmy na trzích prudce vzrostly a jejich výnosová přirážka se vyhoupla až nad dva procentní body. Od té doby se ale evropský trh dluhopisů i s pomocí Evropské centrální banky (ECB) stabilizoval a výnosy se vrátily zpět.
Volkswagen v září 2015 přiznal, že po celém světě zhruba do 11 milionů naftových aut instaloval software, který umožňuje manipulovat s testy emisí. Skandál, který se týká i 1,2 milionu vozů Škoda Auto, vedl k prudkému poklesu ceny akcií Volkswagenu a náklady spojené s jeho urovnáním těžce zasáhly hospodářské výsledky podniku.
Volkswagen je největší automobilkou v Evropě. Loni firma vystřídala japonského konkurenta Toyota v čele světového automobilového trhu, když navzdory skandálu zvýšila globální prodej téměř o čtyři procenta na rekordních 10,3 milionu vozů.
Ve čtvrtek zároveň oznámila výsledky finanční divize Volkswagenu. Loni i přes emisní skandál dosáhla rekordního zisku, stejně jako celá skupina. Provozní zisk divize se zvýšil o deset procent na 2,1 miliardy eur (56,8 miliardy korun). Finanční divize skupiny nabízí financování nákupů automobilů zákazníkům a prodejcům a zařizuje skupině bankovní a leasingové transakce.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist