V úterý odpoledne se podepsal jeden z letošních nejvýznamnějších obchodů na českém internetu. Po měsících vyjednávání nakonec Mall Group vedený Jakubem Havrlantem kupuje stoprocentní podíl v internetovém obchodu s potravinami Košík.cz. Havrlantovi k tomu finančně pomáhají tři přední čeští miliardáři - PPF nejbohatšího Čecha Petra Kellnera, Daniel Křetínský a Patrik Tkáč.

Podle vyjádření Mall Group v těchto dnech probíhá převzetí Košík.cz a vzniká nové vedení. Cílem je ho spojit s dosavadním rozvozem potravin, který Mall vlastní - Kolonial.cz. 

V současnosti je Košík.cz trojkou na trhu a Kolonial.cz čtyřkou. Nejsilnější je Rohlik.cz vedený Tomášem Čuprem a následuje Tesco.

 

Mall Group kupuje Košík.cz od podnikatele Josefa Kollera, který v minulosti vybudoval a prodal společnost Auto Kelly. Košík.cz měl donedávna několik vlastníků, které postupně v posledních týdnech Koller vykoupil a stal se jeho stoprocentním vlastníkem. Velmi rychle ale celou firmu prodává Mall Group. "K dokončení transakce vedla poměrně komplikovaná cesta, a o to větší radost máme z jejího dokončení," říká Jan Jírovec z Mall Group, který byl pověřen spojením obou společností i jejich vedením.

"Společnost jsem přebíral s tím, že jí chci umožnit jasné směřování a silné zázemí. Spojení s Mall Group poskytuje obojí, proto jsem přesvědčený, že pro firmu i její zaměstnance jde o skvělou zprávu stejně jako pro naše zákazníky," říká k prodeji Josef Koller, který bude členem dozorčí rady společnosti a bude se podílet na firemní strategii.

Rozhádaní konkurenti

Vztahy mezi hráči v rozvozu potravin jsou hodně napjaté. Firmy se navzájem osočují z finančních problémů, naposledy na začátku července to tvrdil Košík.cz o Rohlík.cz.

Zároveň se odvětví vyznačuje tím, že žádný hráč nechce odkrýt své výsledky. Rohlík.cz a Košík.cz je ve sbírce listin zveřejnily se zpožděním pouze za rok, Kolo­nial.cz tak neudělal vůbec.

Byznys s rozvážkou potravin objednaných po internetu roste rekordním tempem. Jen loni podle údajů srovnávače cen Heureka rostl on-line prodej potravin meziročně o 63 procent, nejvíc z celého odvětví e-commerce. Každý ze čtyř hlavních potravinářských e-shopů navíc v posledních měsících expanduje do dalších českých měst a skokově zvyšuje své tržby. Košík například uvádí, že letos bude růst trojnásobně a překoná v tržbách mi­liardu korun. Cílem Rohlíku je růst dvojnásobný při tržbách kolem dvou miliard. 

Výše ztrát e-shopy tají

Oproti tržbám ale všechny hlavní e-shopy tají přesnou výši svých ztrát, které podle zdroje HN obeznámeného s děním v odvětví dosahují u každé firmy jednotek milionů korun za měsíc.

Rohlík předpokládá, že se od svého vzniku v roce 2014 do zisku poprvé dostane koncem letošního roku. "To je očekávaný stav vzhledem ke stáří byznysu a tempu růstu," říká mluvčí Michala Gregorová.

Že se tento byznys dostává do černých čísel až po několika letech, potvrzuje i Jan Vetyška, šéf Asociace pro elektronickou komerci, která tuzemské e-shopy sdružuje. "Firmy jako Košík nebo Rohlík ovšem stojí v nevýhodě oproti kamennému obchodnímu řetězci, jako je Tesco, které na jejich trhu působí a které může čerpat z dlouholeté sítě dodavatelů a skladů rozmístěných po celé zemi," říká Vetyška.

Právě proto Košík bude pohlcen jedním z největších e-shopů v Česku s financemi od nejbohatších lidé této země a do jednání s novými finančními partnery se pouští rovněž Rohlík. Mimo jiné v souvislosti s plánovanou expanzí na zahraniční trhy. Oba soupeři si navíc uvědomují, že letos se na trh chystá vstoupit nový silný hráč: řetězec Lidl, který s podíly firem na rozvážkovém trhu nejspíš citelně zamíchá.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist