Když zakladatel společnosti Blue Yonder, profesor Dr. Michael Feindt, pracoval ještě ve švýcarském CERN, nejpokročilejším výzkumném centru na světě, vytvořil algoritmus NeuroBayes. Ten předpovídal aktivitu kvarků neboli základních stavebních prvků hmoty. Potom už chyběl jen kousek, aby si uvědomil, jak tyto algoritmy využít i v supermarketech.

"Děláme něco podobného, co jsme dělali v CERN, kde jsme pozorovali stovky milionů kolizí hmoty a následně sestavovali model, který vysvětloval, co se stalo. Stejné algoritmy můžeme použít i na supermarkety," řekl profesor pro server Independent.co.

Díky použití algoritmů dokáže nyní maloobchodní řetězec Morrisons mnohem lépe předvídat, jaké objemy zásob jsou potřeba. Razantně tak snížil množství zbytečně vyhozeného jídla. Kdyby se využil celý potenciál těchto algoritmů, mohli bychom dosáhnout až 30procentních úspor, odhaduje profesor Feindt. Podle neziskové organizace Wrap v minulém roce britské supermarkety vyhodily zhruba 235 tun jídla.

Miliardy dat ohledně minulých nákupů, objemu zásob, ale například i o předpovědi počasí, jsou zaneseny do algoritmů, které pro supermarket za den učiní kolem 16 milionů výpočtů. Manažeři díky tomu mohou lépe předvídat, jak se jednotlivé produkty daný den budou prodávat. Každý den se navíc algoritmus zpřesňuje, protože se do systému dostane víc a víc dat.

Dalším důsledkem použití umělé inteligence v supermarketu může být také dynamická cena na základě objemu zásob, píše Independent.

Dynamické ceny už společnost Blue Yonder zavedla v jednom z největších německých maloobchodních řetězců Otto. Po rozsáhlém průzkumu v obchodě zjistili, že zákazníci si změn cen ani nevšimli. Ve skutečnosti supermarkety, které využívaly systém Blue Yonder, přilákaly víc zákazníků, protože ti věděli, že zboží, které chtějí, je na skladě.

To, že by algoritmy mohly zeefektivnit procesy v supermarketech, potvrdil i šéfredaktor webu popularizujícího vědu Osel.cz Stanislav Mihulka. “Morrisons využívá algoritmy v úplně jiném oboru, než pro které byly původně vyvinuty. Jednak to je marketingově zajímavé a zároveň to očividně funguje. Podobně nedávno využili umělou inteligenci pro simulace bojových letů ALPHA k prognózám vývoje onemocnění bipolární poruchou,” uvedl Mihulka.

Tradiční kamenné obchody v posledních letech čelí stále sílící konkurenci ze strany internetových obchodů, jako je například Amazon. V České republice jsou internetové obchody rovněž na vzestupu. Nový e-shop, ač zatím bez potravin, na podzim spustí například německý řetězec Lidl.