Češi jsou velmi loajální vůči svým oblíbeným značkám. Ukázal to třetí ročník soutěže o Nejdůvěryhodnější obchodní symbol, kterou vyhlašuje společnost Atoz Marketing Services. V anketě, které se pomocí on-line dotazníků účastnilo v druhé polovině září 4 000 spotřebitelů, obhájila své prvenství drtivá většina značek, které zvítězily i loni.
Zlato obhájilo ve stejných skupinách jako loni 88 procent značek, lepší pozici si za poslední rok dokázalo vybojovat jen šest obchodních názvů. "Pokud už nějaká značka důvěru spotřebitelů má, nemají konkurenční značky lehkou pozici a musí se velmi snažit, aby se zapsaly do paměti lidí jako důvěryhodné," komentuje výsledek Ivana Valentová ze STEM/MARK.
Češi si vítěze ankety vybírali v konkurenci 600 různých značek, které byly seřazeny do 60 kategorií (40 z nich bylo z řad výrobků, deset z oblasti služeb a institucí a deset patřilo různě zaměřeným obchodům). V každé skupině měli na výběr mezi deseti konkurenčními značkami, které se do výběru dostaly automaticky na základě výše jejich prodejů na českém trhu. Objem tržeb vyhodnocovala agentura Nielsen Czech Republic.
Zlatou medaili si nově vydobyla například Benzina v rámci čerpacích stanic (na první pozici nahradila Shell), v kategorii prodejců obuvi to byla značka Deichmann (dříve Baťa) a mezi tabákovými výrobky se do popředí probojovala značka L&M (dříve Camel). V rámci kategorie velkých spotřebičů získal první příčku také Bosch, jehož rival Whirlpool se tentokrát musel spokojit s druhým místem, a v sušenkách se mohou zlatou medailí pyšnit Tatranky Opavia (dříve Zlaté).
V rámci nově zařazených kategorií (hotely, developeři, balíkové služby, realitní kanceláře, stavebniny, elektrické nářadí, obchodní centra v Praze, prodejci sportovního vybavení nebo restaurace) se mezi vítěze programu zařadily například značky Bramac ve skupině stavebnin, M&M Reality v kategorii realitní kanceláře nebo Sportisimo za kategorii prodejců sportovního vybavení.
Ačkoliv soutěž má 60 různých vítězů, vůbec nejvíce hlasů ze všech šesti set zařazených kandidátů získala značka Jar. Tradiční prostředek na mytí nádobí se tak stal absolutním vítězem roku 2017. Celkem pro něj hlasovalo 2964 lidí, tedy každý třetí napříč všemi sledovanými kategoriemi (vzdělání, pohlaví, region, velikost obce, věk). Velmi úspěšné byly napříč všemi kategoriemi také značky Vitana, Dr. Max a drogerie dm, které nasbíraly každá přes 2000 hlasů. Dr. Max si získal přízeň 2473 lidí, Vitana 2095 hlasujících a dm drogerie 2006 respondentů.
Všichni vítězové se další rok v rámci své kategorie mohou pyšnit logem Nejdůvěryhodnější značky. Žádná jiná značka toto logo následující rok využívat nemůže.
Nejdůvěryhodnější značky produktů 2017 | ||
Kategorie | Značka | Společnost |
Alkohol | BOŽKOV | Stock Plzeň-Božkov |
Balené vody | MATTONI | Karlovarské minerální vody |
Cereálie | NESTLÉ | Nestlé Česko |
Čaje | PICKWICK | Jacobs Douwe Egberts CZ |
Čisticí prostředky | SAVO | Unilever Česká republika |
Čokoládové cukrovinky | ORION | Nestlé Česko |
Dámská hygiena | ALWAYS | Procter & Gamble Czech Republic |
Dekorativní kosmetika | DERMACOL | Dermacol |
Dermokosmetika | VICHY | L'Oréal Česká republika |
Dětská výživa | SUNAR | Hero Czech |
Doplňky stravy na imunitu | CENTRUM | Pfizer Česká republika |
Elektrické nářadí | BOSCH | Robert Bosch odbytová |
Energy a sportovní nápoje | RED BULL | Red Bull Česká republika |
Jogurty | MLÉKÁRNA KUNÍN | Lactalis CZ |
Kancelářská technika | HP | HP Inc Czech Republic |
Káva | NESCAFÉ | Nestlé Česko |
Koření | VITANA | Vitana |
Koupelová a tělová kosmetika | NIVEA | Beiersdorf |
Krmiva pro domácí mazlíčky | PEDIGREE | Mars Czech |
Malé spotřebiče | ETA | ETA |
Maso a uzeniny | KOSTELECKÉ UZENINY | Kostelecké uzeniny |
Mobilní telefony a tablety | SAMSUNG | Samsung Electronics Czech and Slovak |
Piva a pivní nápoje | PILSNER URQUELL | Plzeňský Prazdroj |
Počítače | LENOVO | Lenovo Technology |
Prací prostředky | ARIEL | Procter & Gamble Czech Republic |
Privátní značky | K-CLASSIC | Kaufland Česká republika |
Prostředky na mytí nádobí | JAR | Procter & Gamble Czech Republic |
Přípravky na klouby a kosti | GS CONDRO | Green – Swan Pharmaceuticals CR |
Slané pochutiny | BOHEMIA | Intersnack |
Stavebniny | BRAMAC | Bramac střešní systémy |
Sušenky a oplatky | TATRANKY | Mondelez Czech Republic |
Sycené nealko nápoje | KOFOLA | Kofola ČeskoSlovensko |
Sýry | KRÁL SÝRŮ | Savencia Fromage & Dairy Czech Republic |
Tabákové výrobky | L&M | Philip Morris ČR |
Televize, audio-video | SAMSUNG | Samsung Electronics Czech and Slovak |
Ústní hygiena | COLGATE | Colgate – Palmolive Česká republika |
Velké spotřebiče | BOSCH | Robert Bosch odbytová |
Vína | TEMPLÁŘSKÉ SKLEPY ČEJKOVICE | Templářské sklepy Čejkovice |
Vlasová kosmetika | HEAD & SHOULDERS | Procter & Gamble Czech Republic |
Zahradní technika | MOUNTFIELD | Mountfield |
Nejdůvěryhodnější značky v oblasti služeb a institucí v roce 2017
|
||
Kategorie | Značka | Společnost |
Balíkové služby | PPL | PPL CZ / Deutsche Post DHL Group |
Banky | ČESKÁ SPOŘITELNA | Česká spořitelna |
Cestovní kanceláře | ČEDOK | Čedok |
Developeři | SKANSKA REALITY | Skanska Reality |
Dodavatelé energie | ČEZ | ČEZ |
Hotely | HILTON | Hilton Hotels & Resorts |
Pojišťovny | ČESKÁ POJIŠŤOVNA | Česká pojišťovna |
Realitní kanceláře | M&M REALITY | M&M reality holding |
Restaurace | POTREFENÁ HUSA | Pivovary Staropramen |
Telekomunikační služby | T-MOBILE | T-Mobile Czech Republic |
Nejdůvěryhodnější značky obchodníků v roce 2017
|
||
Kategorie | Značka | Společnost |
Čerpací stanice | BENZINA | Unipetrol RPA |
Drogerie | DM DROGERIE | dm drogerie markt |
Lékárny | DR. MAX | Česká lékárna holding |
Obchodní centra v Praze | CENTRUM ČERNÝ MOST | Unibail-Rodamco |
Potravinové e-shopy | TESCO | Tesco Stores ČR |
Prodejci elektra | ALZA.CZ | Alza.cz |
Prodejci obuvi | DEICHMANN | Deichmann-Obuv |
Prodejci oděvů | H&M | H&M Hennes & Mauritz CZ |
Prodejci potravin | LIDL | Lidl Česká republika |
Prodejci sportovního vybavení | SPORTISIMO | Sportisimo |
Oprava: Mylně jsme uvedli, že značka Savo patří společnosti Procter & Gamble Czech Republic, místo správné Unilever Česká republika. Za chybu se omlouváme.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist