Stovky kilometrů dálnic jsou léta narýsované na papíře a nedaří se je postavit. Mohou za to zdlouhavé povolovací procesy, ale také letité spory státu s vlastníky pozemků. „Takřka u všech připravovaných velkých dopravních staveb se dnes určité procento pozemků daří jen obtížně získat,“ popisuje mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold. 

Seznam vybraných dopravních staveb

Dálniční a silniční síť:

Dálnice – D0 (Pražský okruh), D1, D2, D3, D4, D5, D6, D7, D8, D10, D11, D35, D48, D49, D52,

D55 – všechny v celé své délce, včetně staveb zkapacitnění existujících úseků.

Silnice I. třídy přímo navazující na dálniční tahy: I/35 Turnov – Hrádek nad Nisou, st. hr.,

I/49 Vizovice – státní hranice.

 

Železniční síť:

Konvenční železnice

železniční trať Praha – České Budějovice - Horní Dvořiště – státní hranice

železniční trať Praha – Plzeň – Domažlice – státní hranice

železniční trať Praha – Česká Třebová – Brno

železniční trať Cheb – Karlovy Vary – Teplice – Ústí nad Labem

železniční trať Prostřední Žleb – Děčín – Mělník – Kolín – Havlíčkův Brod – Brno

železniční trať Hranice na Moravě – Horní Lideč

stavby v rámci železničního uzlu Praha (ohraničeno železničními stanicemi Praha-Ruzyně,

Praha-Zličín, Praha-Řeporyje, Praha-Radotín, Praha-Zbraslav, Praha-Uhříněves, Praha-

Běchovice, Praha-Horní Počernice, Praha-Čakovice, Roztoky u Prahy)

stavby v rámci železničního uzlu Brno (ohraničeného železničními stanicemi Brno-

Maloměřice, Starý Lískovec, Modřice, Chrlice, Ponětovice)

stavby v rámci železničního uzlu Ostrava (ohraničeného železničními stanicemi Polanka nad

Odrou, Vratimov, Český Těšín, Petrovice u Karviné, hraniční přechod Bohumín/Chalupki,

Ostrava-Třebovice)

železniční spojení Praha–Kladno vč. napojení Letiště Václava Havla Praha

železniční trať Plzeň – České Budějovice

železniční trať Velký Osek – Hradec Králové – Choceň

železniční trať Praha Vysočany – Lysá nad Labem

železniční trať Otrokovice–Vizovice

železniční trať Olomouc–Šumperk

železniční trať Týniště nad Orlicí – Častolovice – Solnice

železniční trať Hradec Králové – Pardubice – Chrudim

železniční trať Brno – Zastávka u Brna – Okříšky

 

Železniční tratě v rámci Rychlých spojení

RS 1 Praha – Brno – Přerov – Ostrava – hranice PL

RS 2 Brno – Břeclav – státní hranice SK/AT

RS 3 Praha – Beroun/Hořovice

RS 4 Drážďany – Ústí nad Labem – Praha včetně odbočky Kralupy (Nová Ves) – Louny – Most

 

Díky novele zákona o urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury by tyto spory mohly státu přestat bránit ve výstavbě. Díky takzvané předběžné držbě by stát získal možnost na některých pozemcích začít stavět ještě před tím, než soudy v rámci procesu vyvlastnění rozhodnou o konečné výši vyrovnání. Předběžnou držbu však bude možné využít pouze u významných dopravních staveb.

HN mají k dispozici seznam, který ministerstvo dopravy zaslalo poslancům. Obsahuje stavby, u kterých by bylo možné předběžnou držbu uplatnit. Zatím se však jedná pouze o návrh. Poslanci budou seznam ještě doplňovat. Pravděpodobně se v něm tak objeví další stavby.

Zbývá vám ještě 50 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Všechny články v audioverzi + playlist
Máte již předplatné?
Přihlásit se