Stovky kilometrů dálnic jsou léta narýsované na papíře a nedaří se je postavit. Mohou za to zdlouhavé povolovací procesy, ale také letité spory státu s vlastníky pozemků. „Takřka u všech připravovaných velkých dopravních staveb se dnes určité procento pozemků daří jen obtížně získat,“ popisuje mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.
Dálniční a silniční síť:
Dálnice – D0 (Pražský okruh), D1, D2, D3, D4, D5, D6, D7, D8, D10, D11, D35, D48, D49, D52,
D55 – všechny v celé své délce, včetně staveb zkapacitnění existujících úseků.
Silnice I. třídy přímo navazující na dálniční tahy: I/35 Turnov – Hrádek nad Nisou, st. hr.,
I/49 Vizovice – státní hranice.
Železniční síť:
Konvenční železnice
železniční trať Praha – České Budějovice - Horní Dvořiště – státní hranice
železniční trať Praha – Plzeň – Domažlice – státní hranice
železniční trať Praha – Česká Třebová – Brno
železniční trať Cheb – Karlovy Vary – Teplice – Ústí nad Labem
železniční trať Prostřední Žleb – Děčín – Mělník – Kolín – Havlíčkův Brod – Brno
železniční trať Hranice na Moravě – Horní Lideč
stavby v rámci železničního uzlu Praha (ohraničeno železničními stanicemi Praha-Ruzyně,
Praha-Zličín, Praha-Řeporyje, Praha-Radotín, Praha-Zbraslav, Praha-Uhříněves, Praha-
Běchovice, Praha-Horní Počernice, Praha-Čakovice, Roztoky u Prahy)
stavby v rámci železničního uzlu Brno (ohraničeného železničními stanicemi Brno-
Maloměřice, Starý Lískovec, Modřice, Chrlice, Ponětovice)
stavby v rámci železničního uzlu Ostrava (ohraničeného železničními stanicemi Polanka nad
Odrou, Vratimov, Český Těšín, Petrovice u Karviné, hraniční přechod Bohumín/Chalupki,
Ostrava-Třebovice)
železniční spojení Praha–Kladno vč. napojení Letiště Václava Havla Praha
železniční trať Plzeň – České Budějovice
železniční trať Velký Osek – Hradec Králové – Choceň
železniční trať Praha Vysočany – Lysá nad Labem
železniční trať Otrokovice–Vizovice
železniční trať Olomouc–Šumperk
železniční trať Týniště nad Orlicí – Častolovice – Solnice
železniční trať Hradec Králové – Pardubice – Chrudim
železniční trať Brno – Zastávka u Brna – Okříšky
Železniční tratě v rámci Rychlých spojení
RS 1 Praha – Brno – Přerov – Ostrava – hranice PL
RS 2 Brno – Břeclav – státní hranice SK/AT
RS 3 Praha – Beroun/Hořovice
RS 4 Drážďany – Ústí nad Labem – Praha včetně odbočky Kralupy (Nová Ves) – Louny – Most
Díky novele zákona o urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury by tyto spory mohly státu přestat bránit ve výstavbě. Díky takzvané předběžné držbě by stát získal možnost na některých pozemcích začít stavět ještě před tím, než soudy v rámci procesu vyvlastnění rozhodnou o konečné výši vyrovnání. Předběžnou držbu však bude možné využít pouze u významných dopravních staveb.
HN mají k dispozici seznam, který ministerstvo dopravy zaslalo poslancům. Obsahuje stavby, u kterých by bylo možné předběžnou držbu uplatnit. Zatím se však jedná pouze o návrh. Poslanci budou seznam ještě doplňovat. Pravděpodobně se v něm tak objeví další stavby.
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.