Více než dvojnásobně – na 700 milionů eur (17,7 miliardy korun) rostl loni obrat brněnské firmě Kiwi.com, která se zabývá prodejem letenek a postupně také prodejem jízdenek na vlaky a balíčků dopravy i hotelového ubytování. Od vzniku firmy jde o největší absolutní růst a i letos se očekává až zdvojnásobení obratu, řekl v rozhovoru pro ČTK zakladatel a jednatel firmy Oliver Dlouhý. Loňský zisk neuvedl, dodal však, že se zvýšil proti 90 milionům korun v roce 2016.
Přes obří tempo růstu patří mezi prodejci letenek k menším světovým hráčům. "Počítali jsme, že z 1000 prodaných letenek na celém světě si jich lidé u nás koupí 1,4," řekl Dlouhý. Jelikož jsou ale největší prodejci ze severní Ameriky a z Číny, v Evropě už Kiwi patří mezi největší pětku.
Vyhledávací systém firmy nabízí letenky levněji či za stejnou cenu jako konkurence zhruba v 60 procentech případů. "Chceme se dostat na 90 až 95 procent," řekl Dlouhý. I proto shání firma vývojáře unikátního vyhledávacího systému po celém světě. Kiwi nabízí i kombinace letů nespolupracujících aerolinek a služby v případě zpoždění letů. "Dnes už máme v portfoliu v podstatě všechny letecké společnosti světa," uvedl Dlouhý.
Společnost chce růst globálně, nesoustředí se na konkrétní trhy. Výjimkou je Čína, kam výrazněji pronikla loni. "Jedná se o složitý trh, zbytek světa je prakticky uniformní. V Číně mají vlastní distribuční systém a dostáváme se tam přes partnery a asi tam budeme muset založit dceřinou firmu. Začíná nám také pomáhat velvyslanec v Šanghaji Richard Krpáč," uvedl Dlouhý, který chce získat v Číně ještě více trhu.
Firma zaměstnává v Brně téměř 1000 lidí a na devíti místech světa pro ni pracuje několik set zaměstnanců. Plánuje i otevření zákaznického centra v kolumbijské Bogotě. "Snažíme se však mírnit růst počtu zaměstnanců a hodně věcí v zákaznickém servisu automatizovat," řekl Dlouhý.
Kromě letenek firma nabízí pilotně kombinaci cest se čtyřmi velkými evropskými železničními dopravci. "Zákazníci to využívají a v příštích týdnech rozšíříme nabídku o 150 železničních a autobusových dopravců. V první fázi půjdou spojit pouze města, kde je letiště. Ve druhé fázi už bude možné dostat se z Jindřichova Hradce do New Yorku a ve třetí fázi zapojíme i taxislužby a Uber a bude možné se dostat ode dveří ke dveřím," popsal záměr Dlouhý.
Vyhledávač brzy nabídne i ubytování v hotelech díky spolupráci s jinými firmami, které podobné balíčky již nabízí, ale bez unikátní kombinace letů. "Hotely a aerolinky jsou ochotné dát slevu 20 až 30 procent, když zákazník vidí jen souhrnnou cenu," řekl Dlouhý. V budoucnu bude podle něj stačit jedna aplikace pro zajištění cesty, ubytování i výletu a dalších služeb. "To je střednědobý cíl," podotkl.
Uvažuje i o vlastní letecké dopravě na některých trasách. Díky systému, který umí předpovídat zájem o letenky, totiž firma našla už čtyři trasy, kde by bylo možné naplnit letadlo každý den. "Zaoceánské lety z Barcelony do Ameriky a do Asie. Nejprve bychom si letadla pronajali a později bychom mohli mít i vlastní," plánuje Dlouhý.
Loni se objevily spekulace, že o firmu mají zájem investoři. Prodávat svůj podíl však čerstvě třicetiletý zakladatel Kiwi nehodlá, chce se dál podílet na jejím rozvoji. "Zájem o rostoucí a vydělávající firmu je vždy," poznamenal jen stručně.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist