Díky obálkám lifestylového magazínu Vogue objevil v minulosti módní svět hned několik českých modelek, kterým to pak pomohlo rozjet snovou kariéru. Karolína Kurková, Eva Herzigová nebo Linda Vojtová se usmívaly z titulních stran americké, ruské či španělské verze časopisu, jemuž se díky jeho významnému vlivu přezdívá "módní Bible". Od konce léta se budou moci modelky nebo fotografové proslavit také díky české obálce. Licenci pro měsíčník Vogue Česko a Slovensko získala od vydavatelství Condé Nast, pod které magazín patří, společnost V24 Media. Za ní stojí slovenská podnikatelka Michaela Seewald a bývalý mezinárodní projektový ředitel skupiny Burda Fabrice Biundo, který byl v roce 1994 součástí týmu, který založil první módní magazín ve střední Evropě ELLE.
O vstupu ikonického magazínu na český trh se mezi módními fanoušky mluví už řadu let. V roce 2009 dokonce vznikla Skupina pro český Vogue na tehdy ještě ne tolik známé síti Facebook, která má k dnešku přes dva tisíce fanoušků. Správný čas ale přišel až letos a nahrál tomu rekordní ekonomický růst v Česku i na Slovensku. "Luxusní módní a umělecký trh v obou zemích v posledních deseti letech roste, spolu s HDP, rostoucími příjmy a silnou domácí a mezinárodní poptávkou přitahuje také luxusní inzerenty," popisuje Michaela Seewald jeden z důvodů, proč vydavatelství Condé Nast prodalo licenci pro obě země.
Americký časopis vycházel od roku 1892 jako týdeník pro lepší společnost. V roce 1909 jej koupilo vydavatelství Condé Nast a udělalo z něj nejznámější módní magazín na světě.
Už od počátku značka kladla důraz na kreativní a výrazné fotografie. V roce 1988 začala domovskou verzi vést Anna Wintourová, která Vogue nasměrovala více k lifestylu. Mimo modelky se na titulních stranách začaly objevovat také hollywoodské herečky a jiné celebrity.
Časopisu Vogue se podařilo stát se velmi vlivným médiem, které dnes určuje módní trendy. Magazín se stal mimo jiné předlohou k filmu Ďábel nosí Pradu.
Vydavatelství Condé Nast má ve svém portfoliu i další ikonické lifestylové magazíny, například GQ, Vanity Fair nebo The New Yorker. Biundo chce do budoucna některé z nich přivést, zatím je ale podle něj ještě brzo o tom hovořit.
Studie o trhu luxusního zboží pro Česko a Slovensko zatím neexistují, celosvětově ale roste. Loni milovníci módy, šperků nebo lodí utratili za své potěšení rekordních 6,7 bilionu korun, o pět procent více než v roce 2016. Biundo, který se v tuzemských médiích pohybuje od 90. let, odhaduje objem trhu s luxusem v Česku a na Slovensku dohromady asi na devět nebo deset miliard korun. "Myslím, že je tady velký potenciál," domnívá se podnikatel.
Pouhá chuť lidí utrácet za luxus ale Condé Nast nestačila. "Trvalo nějaký čas, než se nám podařilo přesvědčit je o tom, že jsme správný tým," říká Biundo. Získat licenci údajně není vůbec snadné, o podmínkách, které si vydavatelství diktuje, ale nechce příliš mluvit. "Jsou to důvěrné informace," uvádí a dodává, že mezi ně patří i cena investice. Podle Michaely Seewald šlo o kombinaci správného týmu, doby a místa, která jejich firmě zajistila licenci na Vogue na 10 let, což je výjimečné. Běžně mají lokální vydání licenci na poloviční dobu. "Musíme udržovat obsah na vysoké úrovni, zachovat luxusní produkt a získat luxusní i prémiové inzerenty," uvádí vystudovaná právnička, která se věnovala oblasti duševního vlastnictví. Licence kromě práv na tištěný magazín zahrnuje také digitální vydání nebo eventy, nepatří do ní však sesterská vydání, jako Teen Vogue nebo Men’s Vogue.
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist