Největší italská pojišťovací skupina Generali rozšiřuje svůj byznys ve Slovinsku a v Polsku. Generali CEE Holding, který sdružuje 12 středoevropských trhů, na nichž pojišťovna podniká, kupuje ve Slovinsku pojišťovnu Adriatic Slovenica. Akvizice Italům zajistí druhé místo na tamním trhu. V Polsku je Generali na devátém místě a kupuje tam životní a neživotní pojišťovny Concordia Capital a Concordia TUW.

Generální ředitel holdingu CEE Luciano Cirinà říká v exkluzivním rozhovoru pro Hospodářské noviny, že by nákupy ve střední Evropě mohly pokračovat. Jednou ze zemí, ve které by Generali potřebovala posílit víc, je právě Polsko. "Zatím nemáme další takovou transakci přímo na stole a taky o tom nemůžeme dopředu hovořit, ale rozhodně se díváme kolem," říká Cirinà.

Generali CEE Holding má ústředí v České republice, která je pro něj druhým nejdůležitějším trhem v regionu hned po Rakousku. V tuzemsku ovládá Českou pojišťovnu a má zde i vlastní značku - Generali Pojišťovnu.

Říkáte, že trhy střední a východní Evropy jsou v rámci skupiny Generali nejvýnosnější. Čím to je? Je tu nižší konkurenční prostředí v porovnání se západní Evropou?

V současnosti je opravdu nejvýnosnější. Je to dáno určitou fází trhu, jeho strukturou. Trh se víc koncentruje - velcí hráči se stávají většími a někteří hráči z trhu odcházejí. Zákazníci očividně dávají přednost těm silnějším. Tato tendence je vidět například v Česku. Na Západě ti, kteří chtěli odejít, už odešli, a tak zůstávají jen silní hráči s největším kapitálem, silnou distribucí, s větší schopností konkurovat.

Potenciál pro vás tu je ale také kvůli nižšímu pojištění místních ekonomik… 

Ve většině západních zemí, až na některé omezené segmenty a regiony, je rozšíření například neživotního pojištění několikanásobně vyšší než v tomto regionu. V oblasti životního pojištění jsou průměrné výdaje dokonce osmkrát nebo devětkrát vyšší. Je to jednoduše proto, že ve východní Evropě prostě hodně věcí není pojištěných. Vezměte si třeba Polsko, kde je podle rok nebo dva staré statistiky asi 25 procent malých a středních podniků zcela nepojištěných. Když to porovnáte s Německem, nejde jen o to, že tam jich je pojištěno sto procent, ale i pojištění domů a majetku je tam vyšší.

Česko a Slovinsko jsou na tom ještě dobře, ale když jdete víc na východ, tak je pojistka nemovitosti jen u toho, kdo potřebuje hypotéku. To je pro nás obrovský potenciál - růst s novým byznysem. Zcela upřímně, usnadňuje to život. Naši konkurenti také považují tento region za strategický. Vidím silný důvod tu investovat s tím, jak se zdejší společnosti vyvíjejí, jejich ekonomiky rostou a reálný příjem lidí se zvyšuje.

Generální ředitel Generali Philippe Donnet oznámil strategii, která spočívá v tom, že se skupina zaměří na trhy s větším potenciálem a na ty, kde máte dobrou tržní pozici. Součástí toho je prodej byznysů například v Belgii nebo Irsku. On prakticky říká: vezměme peníze, které z prodejů utržíme, a investujme je na lepších trzích. Znamená to, že budete ve střední Evropě dál nakupovat?

Rozhodně. Zatím nemáme další takovou transakci přímo na stole a taky o tom nemůžeme dopředu hovořit, ale rozhodně se díváme kolem. A děláme to už rok dva. V naší skupině skutečně dochází k přeskupení kapitálových investic některých regionů - sem, do Asie, a do některých částí Latinské Ameriky.

Zbývá vám ještě 70 % článku

Co se dočtete dál

  • Zda je ředitel Generali spokojený s vedením České pojišťovny a jak pohlíží na český trh.
  • Dočtete se, že nábor nových zaměstnanců je stále těžší a mladí lidé nechtějí za přepážkou své rodiče nebo prarodiče.
  • Jak změní pojišťovací byznys technologie, jako jsou samořiditelná auta nebo internet věcí.
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Všechny články v audioverzi + playlist
Máte již předplatné?
Přihlásit se