Ve svých čtyřiadvaceti založil talentovou agenturu Bookin Agency, která se dnes stará o přední české influencery a spolupracuje se světovými značkami jako Coca-Cola nebo O2. "Existující agentury sice pracovaly s celebritami, ale chyběl jim přístup k novým technologiím a sociálním sítím a záběr na mladé lidi," podotýká Matěj Kretík.
Na začátku se věnoval spolupráci s hudebními interprety, v průběhu následujících šesti let se jeho záběr rozšířil na celou branži českého influencer marketingu. Dnes například zastupuje rapera Jonáše Čumrika známého jako Johny Machette, jehož videa na YouTube dosahují až deseti milionů zhlédnutí, nebo ibizského dýdžeje Nuffa.
Kdo je influencer?
Pro mě je to kdokoliv, kdo svými názory dokáže ovlivnit alespoň pár lidí mimo jeho nejužší okolí, jako je rodina. Dřív to bývali lidé ve třídě nebo v zájmových kroužcích, kteří do party přinesli nějaký nový výrobek nebo zájem. Nástupem sociálních sítí se vliv takových lidí zvětšil, princip ale zůstává stejný. Kdokoliv, koho sleduje alespoň tisíc lidí na Instagramu, je pro mě influencer. Nemusí to ale být reálný člověk, například největším influencerem pro mě je Alzák.
Na rozdíl od minulosti dnešní influenceři svůj vliv dokážou zpeněžit skrz propagaci značek…
Je několik druhů influencerů. První skupina se proslavila díky tomu, že se něčemu věnovali, bavilo je to a ostatní je za to oceňovali. Následující generace influencerů viděla, že se tím dá vydělat, a rozhodla se tomu věnovat kvůli zisku. Je pravda, že nastupující generace influencerů od 12 do 16 let je motivována hlavně penězi.
Máte za sebou rozsáhlou spolupráci s mladými influencery a takzvanou generací ypsilon. Je vaše zkušenost pozitivní?
Naopak, je převážně špatná. Nemyslím si ovšem, že jde o problém influencerů, je to spíš generační problém. Jde o generaci lidí, o které jejich rodiče příliš pečovali, takže ve výsledku nemuseli umět a dělat nic. Ve svých šestnácti nebo sedmnácti dokážou někteří z nich vydělat například sto tisíc měsíčně a sláva jim rychle stoupne do hlavy. Je dnes běžné, že nedostudují ani střední školu. Pro mou generaci to bylo nemyslitelné.
Co se dočtete dál
- Mají influenceři negativní dopad i na lidi, kteří je sledují?
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.