Letecká společnost Boeing a její akcionáři se nyní potýkají se ztrátami, které způsobily havárie dvou letounů z řady 737 MAX. Tržní hodnota firmy se během pouhých čtyř dnů propadla o více než 500 miliard korun.
Pro Boeing jsou obavy ohledně bezpečnosti tohoto modelu určeného pro lety na střední vzdálenosti kritické. Jedná se o nejdůležitější a nejprodávanější stroj v nabídce firmy. Ta u něj do budoucna počítala se zakázkami v hodnotě mnoha miliard dolarů. Pro Boeing je model 737 MAX podobně důležitý jako iPhone pro Apple či Octavia pro Škodu Auto.
Konečné finanční ztráty po nedělní havárii Boeingu 737 MAX 8 provozovaného leteckou společnosti Ethiopian Airlines, při níž zemřelo všech 157 lidí na palubě, bude záležet na tom, jak rychle a svědomitě vedení Boeingu přistoupí k nápravě reputace firmy. Nejde přitom o nic nemožného. V minulosti se podařilo podobnou krizi překonat mnoha jiným společnostem, které čelily následkům velkých havárií či jiných skandálů.
Následuje výběr pěti takových případů s popisem toho, jak na ně s odstupem času reagovali investoři. Pro pořádek je třeba zmínit, že i když tržní hodnota Boeingu klesla od pondělí o téměř 12 procent, v porovnání s úrovněmi před rokem jsou akcie firmy stále o zhruba 15 procent výše.
Volkswagen – Dieselgate
V roce 2008 si šéfové největší evropské automobilky Volkswagen, pod kterou spadá také tuzemská Škoda Auto, řekli, že sesadí japonskou Toyotu z trůnu největšího výrobce aut na světě. Jednou z cest, jak toho skupina VW chtěla dosáhnout, měl být významný růst prodejů na americkém trhu. Pomoci jí k tomu měly vozy s novými dieselovými motory, které mají nízkou spotřebu a na rozdíl od starých typů těchto spalovacích motorů měly být ekologicky nezávadné. Alespoň to tvrdila série televizních reklam, kterými se VW snažila oslovit americké zákazníky zvyklé na vozy s benzinovými motory. Ve skutečnosti však firma podváděla při měření emisí.
Aféra ohledně manipulací se softwarem v dieselových motorech vozů Volkswagen, Audi a dalších propukla v září 2015. Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) vydala prohlášení, podle kterého tyto vozy nesplňovaly emisní limity. Podvodný software byl nainstalován do více než jedenácti milionů vozů. Pochybnosti o dieselových motorech VW se objevily již dříve v roce 2015. V dubnu toho roku přitom přesáhla hodnota akcií firmy 250 eur za kus, což byla nejvyšší hodnota v historii. Z následného propadu o téměř dvě třetiny se dokázala firma částečně oklepat. V lednu 2018 už její akcie stály dvakrát více, než tomu bylo na dně poklesu po Dieselgate. Současná tržní hodnota firmy je ale stále o téměř 40 procent nižší, než byla na vrcholu v dubnu 2015.
Se soudními problémy se ale dál potýkají jak německá automobilka, tak její bývalý generální ředitel Martin Winterkorn. V pátek podala proti nim žalobu americká komise pro dohled nad kapitálovými trhy, známá pod zkratkou SEC. Kvůli dieselgate je viní z podvodu velkého rozsahu a neoprávněného obohacování. Winterkorn, který všechna obvinění odmítá, už nyní čelí v USA obvinění v samostatném trestním sporu. Automobilka považuje novou žalobu za neopodstatněnou.
Co se dočtete dál
- Přečtěte si o skandálech Applu nebo Facebooku a jak rychle se z nich dokázaly otřepat.
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.