Maloobchodní tržby v květnu zpomalily meziroční růst na 2,7 procenta z 6,9 procenta v dubnu, kdy prodej podpořily Velikonoce. V květnu se stejně jako v předchozích měsících nejvíce zvýšily tržby internetových obchodů, dařilo se ale i obchodníkům s počítači, farmaceutickým a zdravotnickým zbožím a s výrobky pro domácnost a sport. Naopak méně než loni se kvůli chladnějšímu květnovému počasí prodávaly oděvy a obuv, menší odbyt měly i pohonné hmoty. Vyplynulo to z údajů Českého statistického úřadu (ČSÚ) zveřejněných v úterý.

Meziměsíčně se tržby maloobchodníků očištěné o sezonní vlivy snížily v květnu o procento.

Proti loňskému květnu maloobchodníci utržili za nepotravinářské zboží o 5,6 procenta více a za potraviny o 0,4 procenta více, naopak za pohonné hmoty jim tržby klesly o 0,7 procenta.

Po očištění o kalendářní vlivy byly květnové tržby v maloobchodě reálně vyšší o 2,7 procenta, tedy stejně jako bez očištění.

"Růst vykázala většina sortimentních skupin prodejen. Vysoké tempo růstu si zachoval prodej prostřednictvím internetu. Naopak chladnější a deštivější počasí se podepsalo na tržbách za oděvy a obuv. Pokles zaznamenal také prodej pohonných hmot a tržby ve specializovaných prodejnách potravin," uvedla k meziročnímu vývoji tržeb ředitelka odboru statistiky služeb ČSÚ Marie Boušková.

Květnové tržby e-shopů a zásilkových služeb byly meziročně vyšší téměř o pětinu. Obchody s počítačovým a komunikačním zařízením měly prodeje o 8,6 procenta vyšší než před rokem. Tržby za farmaceutické a zdravotnické zboží stouply o čtyři procenta, za výrobky pro domácnost o tři procenta a zhruba stejně vzrostly i tržby za sportovní potřeby. Vedle toho prodej oděvů a obuvi byl meziročně o 0,2 procenta nižší a tržby specializovaných prodejen s potravinami spadly o 2,8 procenta.

Za prodej a opravy motorových vozidel se tržby proti loňskému květnu zvýšily o 1,4 procenta. Ve srovnání s dubnem po sezonním očištění stagnovaly.

Květnové maloobchodní tržby v Česku svým slabým růstem analytiky zklamaly. Češi v obchodech utráceli mnohem méně, než se očekávalo. Obecně analytici očekávají, že tržby letos ve srovnání s minulým rokem mírně zpomalí. Pokračujícím trendem je odklon zákazníků od kamenných obchodů k virtuálním.

Slabý růst maloobchodních tržeb může podle ekonoma UniCredit Bank Jiřího Poura znamenat projevující se pokles spotřebitelské důvěry. "Narušují ji především obavy z vývoje v zahraničí, kde vnímají rizika spojená mimo jiné s obchodními válkami," uvedl. I když obavy mohou vést spotřebitele k vyšší opatrnosti, rostoucí mzdy a extrémně nízká nezaměstnanost zůstávají velkým stimulem spotřeby, který letos bude dále motorem ekonomického růstu, dodal.

Vedoucí ekonom Deloitte David Marek upozornil, že obrat v obchodech se meziročně zvýšil pouze o 2,7 procenta, což představuje nejpomalejší růst za poslední dva roky. "Na růst tržeb si nemohou stěžovat obchody s počítači a mobilními telefony, kde se obrat meziročně zvýšil o 8,6 procenta. Ovšem i zde je patrné zpomalení růstu, neboť zde se růst tržeb většinou měří dvojcifernými čísly," řekl. Tržby klesly obchodům s oblečením a obuví, naopak solidně rostly lékárnám, drogeriím a prodejnám se sportovním vybavením.

Podle hlavního ekonoma pro ČR v ING Bank Jakuba Seidlera ovlivnilo zpomalení tržeb počasí v květnu, který byl deštivější a chladnější než loni. To mohlo podle Seidlera odsunout nákupy letního sortimentu zboží. Vliv mohla mít i určitá korekce po velikonoční potravinové nákupní horečce, míní.

Podle hlavního ekonoma CzechFund Lukáše Kovandy se v nečekaně slabé dynamice tržeb zrcadlí nasycenost trhu v některých segmentech, zejména v motoristickém. Dále pak stoupající inflace a stupňující se obavy spotřebitelů z ekonomické budoucnosti a jejich vlastní finanční situace. Z nepříznivého květnového výsledku se ale nedá podle něj zatím usuzovat trvalé zhoršení.

Spotřebitelé podle analytika Raiffeisenbank Luboše Růžičky mají i nadále dost peněz na utrácení. Očekávané zpomalení ekonomiky podle něj nicméně způsobí, že i mzdová dynamika bude postupně slábnout.

Ekonomka Monika Junicke z Komerční banky uvedla, že po úspěšném prvním čtvrtletí zůstala spotřeba domácností hlavním tahounem ekonomického růstu s velkou pravděpodobností i ve druhém čtvrtletí. "Avšak i maloobchodní prodejci letos pocítí zpomalení ekonomiky. Očekáváme, že dynamika maloobchodních tržeb v průměru zpomalí na 3,5 procenta z loňských 4,8 procenta," komentovala. Hlavní ekonom Generali Investments Radomír Jáč dodal, že i tak platí konstatování, že by spotřeba domácností měla zůstat jedním z hlavních pilířů růstu HDP České republiky.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist