Ostravská Škoda Vagonka ze skupiny Škoda Transportation dodá do Lotyšska 32 elektrických příměstských vlaků zhruba za šest miliard korun. Pro lotyšské státní dráhy zajistí jejich údržbu, školení lidí a bude dodávat náhradní díly. ČTK to v úterý řekla mluvčí strojírenské skupiny Lubomíra Černá. Jednotky budou dodávány postupně v letech 2022 až 2023.
"Jsme velmi potěšeni, že Škoda Vagonka byla vyhlášena vítězem tohoto významného tendru a podepsala smlouvu s Pasažieru vilciens (lotyšské státní dráhy). Opakovaně se ukázalo, že naše společnost nabídla ekonomicky a technicky nejlepší řešení nových moderních jednotek," řekl předseda představenstva společnosti Škoda Vagonka Martin Bednarz. Podobné jednotky jsou v provozu například v ČR, Litvě, na Ukrajině a Slovensku.
Výsledky tendru byly dvakrát zrušeny. Původně vyhrála mírně nižší cenou španělská společnost Talgo, ale Škodovka se odvolala s tím, že má menší náklady na provoz. Podruhé vyhrála Škoda, ale tendr napadlo Talgo. Lotyšské úřady nakonec potvrdily Škodu Vagonku.
"Kromě samotných dodávek jednotek chce Škoda Vagonka spolupracovat s místními firmami při uvádění vlaků do provozu, jejich servisu a údržbě po celý životní cyklus vozidla, který činí minimálně 35 až 40 let," uvedla Černá. Škoda Vagonka podle ní nejlépe splnila podmínky zadání tendru a nabídla nejvýhodnější cenu za provoz jednotek na 35 let. Šlo nejen o cenu za vlaky, ale také za náklady na údržbu, spotřebu energie a další po celou dobu provozu. Škoda navíc podle Černé jako jediná nabídla dvousystémové jednotky, což je významnou výhodou vzhledem k probíhající elektrifikaci tratí v Lotyšsku. Nové jednotky budou moci jezdit po celé délce tratí, zejména z Rigy do měst Aizkraukle, Tukums, Skulte a Jelgava.
Nové vlaky budou určeny pro příměstskou dopravu pro provoz na tratích s rozchodem 1520 milimetrů a napájecím napětím 3 kV i 25 kV. Vozidla musí odolat klimatickým podmínkám od minus 40 do plus 40 stupňů Celsia. Do vlaků se vejde minimálně 400 sedících až 450 stojících cestujících. Maximální rychlost bude 160 km/h.
V posledních 15 letech dodala skupina Škoda Transportation okolo 150 elektrických vlaků pro příměstskou, regionální a meziregionální dopravu.
Škoda Transportation, výrobce vlaků, lokomotiv, tramvají, trolejbusů a vozů metra, loni utržila 11,78 miliardy korun, meziročně o jedno procento více. Čistý zisk zvýšila o 30 procent na 327 milionů Kč. Skupina loni vyvezla 53 procent produkce. Největším loni uzavřeným kontraktem byla dodávka 80 tramvají pro aglomeraci Mannheim, Ludwigshafen a Heidelberg s opcí na dalších 34 vozidel; celková hodnota zakázky včetně opcí činí téměř deset miliard korun. Skupina loni dále dohodla dodávky tramvají do Finska, Ostravy a Plzně, elektrických jednotek pro slovenské železnice a v konsorciu se Siemensem pak vyrobí osobní vozy pro České dráhy. Nové vlaky pro Lotyšsko jsou pro skupiny zatím největším letošním kontraktem.
V květnu lotyšská protikorupční policie KNAB ve velkém zátahu a v koordinaci s polskou protikorupční agenturou CBA zatkla šest lidí v Rize a dva v Polsku. Podle úřadů se podíleli na korupčním schématu při nákupu autobusů, trolejbusů a tramvají pro hlavní město Rigu. Mezi zadrženými v Lotyšsku byl i Vladislav Kozák, obchodní ředitel české firmy Škoda Transportation pro baltské země.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist