Hlavní město vypoví memorandum z loňského září se společností Lime, která v metropoli provozuje službu sdílených elektrokoloběžek.
Neznamená to zákaz služby ani její omezení, podle vedení magistrátu jde o signál směrem k firmě, že s jejím přístupem není město spokojeno. O vypovězení v pondělí rozhodli radní. Firma podle vedení magistrátu memorandum porušuje například tím, že není schopna zabránit tomu, aby zaparkovaná vozítka překážela chodcům. Uživatelé také podle zástupců města často jezdí po chodnících, což se nesmí, a koloběžky si půjčují pod vlivem alkoholu. Fungování služby kritizovaly i centrální městské části, které rozhodnutí rady vítají. Firma chce jednat o nové dohodě dokumentu.
Provozní manažer Lime Ondřej Široký sdělil, že firma chce s městem jednat o novém memorandu. "Pro zimní období počítáme s omezeným provozem, což nám, věříme, poskytne prostor pro dojednání nové podoby memoranda a jeho podpis před začátkem další sezóny," uvedl.
Připomněl, že memorandum není právně závazné, ale i tak podle něj firma chce provozovat službu v souladu s vůlí města. Firma chce podle Širokého od nové sezóny nabízet nový model koloběžky.
I když samotné vypovězení memoranda nemá na fungování firmy faktický vliv, podle primátorova náměstka Adama Scheinherra (Praha sobě) jde o vyjádření postoje města, které může v budoucnu přistoupit k jiným krokům vedoucím k omezení služby. Memorandum také kritizovali někteří zástupci centrálních městských částí, podle kterých jeho existence dávala zbytečně firmě do ruky argument, že jedná v souladu s vůlí samosprávy.
Schválený dokument připouští podpis nového memoranda, podle Scheinherra však pouze v případě, že firma napraví dosavadní pochybení. "Dokud podmínky nebudou naplňovány, nové memorandum nebude uzavřeno," uvedl.
Náměstek v pondělí řekl, že k původním podmínkám, jako je zajištění bezpečnosti a dodržování platných zákonů, bude v případě snahy o uzavření nového memoranda požadovat i další.
Konkrétně má jít o pojištění odpovědnosti, dohodu se správou služeb hlavního města ohledně odvozu špatně zaparkovaných vozítek a dodržování maximální rychlosti v pěších zónách.
Krok města ocenili místostarostka Prahy 2 Alexandra Udženija (ODS) a starosta Prahy 1 Pavel Čižinský (Praha 1 sobě). "Na Praze 2 se snažíme problémy spojené s užíváním elektrokoloběžek řešit od samého začátku. Jenomže všechny dohody s firmou Lime byly postupně z její strany porušovány," uvedla Udženija. Podobně se vyjádřil Čižinský. "Je to potřebný signál, že město a městské části nejsou spokojené se způsobem, jakým s námi provozovatel dosud jedná," uvedl. Dodal, že Praha 1 by ráda službu podřídila tržnímu řádu, což by mohlo umožnit její regulaci. Scheinherr k tomu uvedl, že tuto možnost nyní prověřuje magistrátní právní odbor.
Firma v Praze podle dřívějších informací provozuje 1500 koloběžek a za rok fungování zprostředkovala milion jízd. Společnost uvádí, že působí ve více než 120 městech.
Poprvé se koloběžky objevily v kalifornské Santa Monice, následovalo San Francisco a poté se firma rozšířila po celém světě. Globálně firma uskutečnila 100 milionů jízd. Společnost se často potýká s odporem městských samospráv kvůli stejným důvodům, které uvádějí politici v Praze.
Kromě firmy Lime v Praze fungují také bikesharing Rekola a carsharingové služby Car4way a Revolt. Od dubna na pražský trh vstoupila společnost Homeport, která nabízí sdílená elektrokola.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist