Pardubický kraj hrozí soukromému dopravci Leo Express vypovědí. Od poloviny prosince zajišťuje železniční dopravu na dvou tratích na Orlickoústecku. Podle hejtmana Martina Netolického (ČSSD) má služba nedostatky. Chybí wi-fi, nefungují karty IREDO, v některých vlacích nejsou průvodčí, uvedl. Dopravce očekává, že kraj při další kontrole shledá provoz bezproblémovým a podle smluvních podmínek, řekl jeho mluvčí Emil Sedlařík.

"Pokud do 16. ledna dopravce nesplní podmínky smlouvy s krajem, dopisem ho upozorním na možnost výpovědi smlouvy. Definitivní kontrolní den bude 17. ledna. Očekáváme, že Leo Express všechny nedostatky odstraní," řekl hejtman, který v úterý absolvoval kontrolní den na tratích Leo Expressu.

Jezdit na čas je podle hejtmana základní předpoklad, hejtmanství ale vyžaduje kvalitní služby, které hejtman na místě nenašel. Ve vlacích Leo Expressu platí krajský tarif IREDO, díky kterému lidé mohou přestupovat na návazné vlaky a autobusy. Zároveň si mohou koupit jednotlivou jízdenku přímo ve vlaku Leo Expressu.

"Bohužel, karty IREDO v odbavovacích strojcích nefungují. Prozatím je to řešeno tak, že cestující s kartou IREDO jezdí zdarma, což je neudržitelný stav. Přináší to komplikace v návazných spojích, kde se cestující musí prokázat platným jízdným," řekl hejtman.

Problémy s načtením karet do dvou dnů vyřeší aktualizace softwaru, řekl v úterý mluvčí dopravce Sedlařík.

Podle hejtmanových poznatků také ne ve všech vlacích jsou průvodčí a ne vždy funguje wi-fi připojení na internet. "Funkční není ani informační systém, podle kterého se cestující orientují," dodal hejtman.

"Se zástupci kraje jsme se dohodli, že zobrazovací systém bude dodán po výluce, která je do konce měsíce dubna. Wi-fi připojení je nyní řešeno provizorně. Ve všech vlacích tedy funguje, nicméně se slabším signálem. Po zprovoznění informačního systému bude wi-fi připojení fungovat bezproblémově," řekl Sedlařík.

Při zahájení provozu měl Leo Express dostatek stevardů, nicméně s některými nebyl dopravce spokojený a propustil je. Nyní školí nové zaměstnance, do práce nastoupí 17. ledna, uvedl mluvčí Leo Expressu.

První tři dny v polovině prosince musel dopravce nasadit výlukové autobusy, protože na tratích byly zhoršené adhezní podmínky na pěti konečných zastávkách, které jsou v prudším stoupání. Spoje proto nabíraly zpoždění. "U jednotek byl zvýšen výkon a nyní jezdí na všech úsecích bez problémů," řekl Sedlařík. Případná zpoždění jsou zapříčiněna čekáním na spoje nebo křižováním na trati, dodal.

Leo Express jezdí na tratích 024 Ústí nad Orlicí - Mlýnický Dvůr a 025 Dolní Lipka - Hanušovice od 15. prosince. S krajem má desetiletou smlouvu s povinností zajišťovat asi 740 000 kilometrů ročně. Za první rok provozu se kraj zavázal zaplatit soukromému dopravci 95 milionů korun.

Další regionální železniční dopravu v kraji zajišťují České dráhy, které mají v průměru ročně najet 4,547 milionu kilometrů. Roční provoz bude kraj stát 555 milionů korun. Národní dopravce jezdí na deseti tratích plus na dalších, které zasahují do sousedních krajů.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist