Počet aut na českých silnicích v 1. čtvrtletí překonal šestimilionovou hranici, když vzrostl o 40 227 na 6,03 milionu. Jejich průměrné stáří poprvé přesáhlo 15 let, loni bylo kolem 14,9 roku. Může za to zejména dovoz starších ojetin, uvedl v pondělí Svaz dovozců automobilů (SDA).

Průměrné stáří vozidel se zvýšilo ve všech kategoriích. Nejstarší jsou motocykly s průměrem 33,6 roku, následují traktory, které vykazují průměr 32,5 roku. Nejmladší kategorií jsou lehké užitkové vozy s průměrem 13 let.

V 1. čtvrtletí lidé do Česka dovezli 37 045 ojetých osobních aut ze zahraničí. Jejich průměrné stáří bylo 10,2 roku, ale starších deseti let bylo 51 procent vozů a pětina byla starší 15 let. Prodej nových aut kvůli nastupující epidemii klesl o 16 procent na 50 194 aut.

Naopak 41 624 vozů bylo v 1. čtvrtletí z registru vozidel vyřazeno. Z toho 7616 aut bylo z Česka vyvezeno a 34 008 osobních vozů majitelé odhlásili a odvezli k sešrotování.

Prodej nových osobních aut v České republice se v loňském roce snížil o 4,4 procenta na 249 915 vozů. Nejprodávanější značkou minulého roku byla Škoda Auto s podílem přes 34 procent. Škoda prodala loni v Česku 85 895 aut.

Letos v březnu se ale prodej nových osobních aut v Česku propadl o 36,3 procenta na 13 685 vozů. Za čtvrtletí trh klesl o 15,8 procenta na 50 194 prodaných aut. Trh zásadně ovlivnilo uzavření prodejen aut v polovině března kvůli boji proti šíření koronaviru. Podle automobilového experta EY Petra Knapa současný vývoj bude znamenat pro celý letošní rok pokles trhu zhruba o 20 procent z loni prodaných 250 000 osobních aut.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist