O psychologických dopadech koronaviru se diskutuje minimálně od jara a stejně dlouho se říká, že rok 2020 je kvůli tomu rokem introvertů. O tom, že pandemie je ideální dobou pro introverty a drsným testem pro extroverty, píší média celého světa. Do toho přicházejí přední světové společnosti s tím, že jejich zaměstnanci se do kanceláří nevrátí buď už nikdy, nebo minimálně mnoho dalších měsících. Týká se to Googlu nebo Facebook, v Česku například Avastu. Nyní debaty o tom znovu nabírají na síle.

Jak to ale ve skutečnosti je s dopadem home officů na lidi, kteří jsou plaší? Opravdu jim to svědčí? Podle Kateřiny Zábrodské z Psychologického ústavu Akademie věd, která se dlouhodobě zabývá kvalitou pracovního života a dopadem atmosféry a podmínek na pracovišti na duševní zdraví zaměstnanců, spíš ne. Osobní kontakt totiž zůstává klíčovou zkušeností i pro vyhraněné introverty.

HN: O introvertech všichni mluví, ale opravdu víme, kdo jsou introverti? Není obecná představa introverta coby tichého, v koutku sedícího člověka špatná?

Jsou samozřejmě laické představy o tom, kdo je introvert a extrovert, které nejsou vždy ve shodě s tím, jak se používají v odborné komunitě. To základní, co odděluje introverta a extroverta, je potřeba odlišné míry stimulace z vnějšího prostředí. Introvert má potřebu relativně nízké stimulace a extrovert vysoké. Netýká se to jen sociálního kontaktu, ale stimulace obecně, třeba i míry hluku. Existují zajímavé studie, které ukazují, že introverti podávají lepší pracovní výkon v tichém prostředí a extroverti v hlučném.

Představy, že introvert je nesmělý člověk, který chce sedět v rohu, nejsou úplně oprávněné. To pak záleží na dalších osobnostních vlastnostech. Není to tak, že by lidé byli striktně rozděleni na introverty a extroverty. Většina se pohybuje někde ve středu s tím, že u někoho převažuje trochu extraverze a trochu introverze. Takže takové vyhraněné tipy, kdy je někdo introvertní a potřebuje minimum kontaktu, jsou spíše extrémy.

HN: Jak je to u introvertů s kreativitou a schopností vést jiné lidi?

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 80 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:

  • Mobilní aplikaci HN
  • Web bez reklam
  • Odemykání obsahu pro přátele
  • On-line archiv od roku 1995
  • a mnoho dalšího...

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Zajímá vás jen tento článek? Dočtěte si ho za 19 Kč.

Nákup jednoho článku

Vyberte si způsob platby

Platba kartou
 Rychlá online platba

Zpracování osobních údajů a obchodní sdělení

Pokračováním v nákupu beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

KOUPIT ČLÁNEK
Čekejte Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Pozor Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Zadejte e-mailovou adresu

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste si článek mohli po přihlášení kdykoliv přečíst.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet. Přihlaste se.

Jste přihlášen jako

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě.

Newsletter

Byznys

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější z byznysu a finančních trhů?

Každý pátek od nás dostanete souhrn klíčových událostí doplněných o kontext. Autory jsou přední osobnosti Hospodářských novin: Jaroslav Mašek, Luděk Vainert, Milan Mikulka, Jana Klímová a Martin Ehl.

Přihlášením k newsletteru beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru