Německý automobilový koncern Daimler plánuje oddělení divize nákladních vozů a autobusů Daimler Truck a uvedení jejích akcií na burzu. Oznámil to ve středu. Dodal, že zbývající část podniku zahrnující výrobu osobních vozů by se v budoucnosti měla přejmenovat na Mercedes-Benz.
Investoři plány na rozdělení Daimleru přivítali, akcie podniku ve středu posílily téměř o devět procent. Obě části koncernu by podle Daimleru měly být díky rozdělení schopny lépe reagovat na rychle se měnící podnikatelské prostředí.
Analytici považují rozdělení podniku za logický krok. "Výsledek je velmi příznivý pro všechny akcionáře," uvedl analytik Arndt Ellinghorst ze společnosti Bernstein. Daimler má v úmyslu rozdělit majoritní podíl v divizi Daimler Truck mezi současné akcionáře koncernu.
Akcionáři plánované změny ještě musí schválit na mimořádné valné hromadě, která by se měla uskutečnit ve třetím čtvrtletí. "Předpokládá se, že uvedení divize Daimler Truck na frankfurtskou akciovou burzu se uskuteční před koncem roku 2021," napsal Daimler ve středeční tiskové zprávě. "Daimler má rovněž v úmyslu přejmenovat se ve vhodnou dobu na Mercedes-Benz," dodal.
Předseda představenstva Daimleru a divize osobních vozů Mercedes-Benz Ola Källenius označil oddělení výroby nákladních aut za "historický moment a začátek rozsáhlé restrukturalizace podniku". Upozornil, že divize pro výrobu osobních a nákladních vozů působí v různých odvětvích se specifickými skupinami zákazníků, technologiemi a kapitálovými požadavky.
"Mercedes-Benz je nejhodnotnější luxusní automobilovou značkou na světě, která dodává náročným zákazníkům ty nejžádanější vozy. Daimler Truck nabízí zákazníkům špičková dopravní řešení a služby. Oba podniky působí v odvětvích, která čelí velkým technologickým a strukturálním změnám. Vzhledem k těmto okolnostem věříme, že budou fungovat nejefektivněji jako nezávislé firmy," uvedl Källenius.
Spekulace o možném uvedení divize nákladních vozů na burzu se objevovaly již delší dobu. "Pro Daimler Truck je to klíčový okamžik. S nezávislostí přicházejí nové příležitosti," uvedl předseda představenstva divize Martin Daum. "Budeme pokračovat v růstu a udržovat si vedoucí postavení v oblasti alternativních pohonů a automatizace," dodal.
Koncern Daimler v loňském roce stejně jako ostatní automobilky těžce zasáhla koronavirová krize. Firma v lednu oznámila, že prodej jejích osobních automobilů Mercedes-Benz se loni snížil o 7,5 procenta zhruba na 2,16 milionu vozů. Již pátým rokem za sebou nicméně zůstal nad dvoumilionovou hranicí.
Stellantis chce zářit. Zachováme všech 14 značek, každá má perspektivu, ujišťuje šéf nového automobilového obra
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist