Jak budou vypadat obchody budoucnosti? Inovací se už za poslední roky sešlo několik a jedna je zajímavější než druhá. Prvním zárodkem futura byly samoodbavovací pokladny – dnes již poměrně běžná výbava obchodů, na kterou si lidé rychle zvykli. Slovo „samoobsluha“ by ale mělo být brzy ještě výstižnější. Narazit na lidského pracovníka bude čím dál těžší a otravné čekání ve frontách se stane dávnou (a zapomenutou) minulostí. Pomoci tomu mají chytré bezpokladní prodejny, platby QR kódy nebo takzvané phygitální technologie, do kterých můžeme zařadit mimo jiné takzvaná virtuální zrcadla.

V tuzemsku se až do čtvrtka žádná zcela phygitální prodejna nenacházela. Dnes už ale mohou i čeští zákazníci zjistit, jaké to je, když se místo klasických regálů s botami a oblečením nachází v obchodě pouze velkoformátové displeje a tablety. Právě v nich si člověk vybírá zboží, které k němu přijede ihned po objednání ze skladu. Ve čtvrtek otevřený obchod partnerských značek Modivo a Eobuv.cz v pražském OC Nový Smíchov se tak stal díky spolupráci s polskou společností Nanovo pionýrem, jenž zákazníkům nabídne tuto nákupní zkušenost blízké budoucnosti, která už je známa například v Německu, Anglii či Itálii.

Koncept phygital, tedy spojení fyzického a digitálního světa, má kombinovat výhody on-line nakupování s komfortem a zázemím moderní prodejny. Nanovo podle svého vyjádření využívá špičkové in-store digitální technologie a současně i prostředí a procesy typické pro nakupování ve fyzickém světě.

Jedním z cílů Nanova je udělat z nákupů hi-tech zkušenost. Od objednání je zboží ve zkušební kabince do tří minut. Tam se oblečení objeví na věšáku, který je schovaný v jedné z posuvných stěn. Po vyzkoušení zákazník označí, které zboží si bere a které vrací, a může rovnou přejít k pokladně, kde si zboží vyzvedne.

„Prodejna, kterou jsme v Praze představili, je naší první realizací mimo domovské Polsko. Není to však premiéra spolupráce se značkou Modivo – společnou zkušenost jsme získali již v minulém roce, kdy jsme otevřeli první prodejnu ve Varšavě. Úspěch, jaký koncept dosud sklízí, i zájem zákazníků je obrovský a já věřím, že se podobný scénář naplní i v Praze,“ říká výkonný ředitel a zakladatel Nanova Piotr Badowski. 

Prodejna na Novém Smíchově má rozlohu 1800 metrů čtverečních a podle prodejců nabízí přes 100 tisíc produktů. O provoz se stará osmdesátičlenný personál, který obstarává i výdejnu zboží objednaného přes internet.

„Na jednom místě zde kombinujeme benefity off-line a on-line nakupování. Rychlé doručení, široká nabídka, pohodlné možnosti vrácení zboží i možnost si vše vyzkoušet, to je zcela nová nákupní zkušenost, která v Polsku způsobila revoluci v módním průmyslu,“ dodává Mikolaj Wezdecki, člen představenstva společnosti Eobuwie.pl, pod kterou česká Eobuv.cz spadá. Doufá, že se nový koncept zalíbí i českým zákazníkům.

Koncept phygital ve svých prodejnách využívá například oděvní řetězec Zara. Zatím však pouze ve Velké Británii, Německu, Itálii a Francii. Rozvíjet novinku hodlá v blízké době i v Rusku, Polsku a ve Spojených státech, v Česku zatím plány Zary známé nejsou.  Z velkých značek využívají tyto technologie v některých svých prostorách i Nike či Amazon.

Nenechte se ovšem zmást – phygital vypadá všude jinak. Někteří prodejci tak například mají zboží stále v klasických regálech a sází na úplnou digitalizaci plateb. Ty může zákazník uskutečnit pouze pomocí QR kódu, nemusí tak fyzicky chodit k pokladně a vyčkávat ve frontách.

K phygitálním novinkám lze zařadit i digitální technologie, které v obchodech s kosmetikou zvládnou zákazníkům ukázat, jak na nich bude produkt vypadat, aniž by ho bylo nutné vyzkoušet. V praxi se používá třeba při zkoušení odstínů rtěnek či barev na vlasy.