Českým drahám přibude další konkurent. Evropský gigant v železniční dopravě, španělské státní dráhy Renfe Operadora, vstupuje na český trh. Královské dráhy v pátek oznámily, že kupují 50 procent českého dopravce Leo Express. Jako první zprávu přinesl portál Zdopravy.cz.

Nákup v pátek definitivně stvrdilo španělské ministerstvo financí. Podle prohlášení dopravce již k transakci došlo. Jejich nová akvizice značí snahu o expanzi do zahraničí. Tím, že kupují podíl v Leo Express, přesunou se vedle těch českých i na železnice v Polsku, na Slovensku a v Německu. Kupní cena zatím není známá. 

„Jde o součást naší strategie udělat z Renfe více mezinárodní společnost,“ uvedl Renfe v prohlášení. Podle španělského dopravce má zejména český, slovenský a polský trh velký potenciál pro rozvoj. 

Renfe by také chtěl využít své zkušenosti ve výstavbě a provozu vysokorychlostních železnic a uplatnit je v Česku, Polsku a na Slovensku. Společnost tvrdí, že tyto tři země mají v sektoru „velký potenciál rozvoje“. Rozhovory trvaly déle, než se čekalo, ale nakonec se podařilo uzavřít dohodu, napsal server La Información. Renfe nicméně očekává, že v roce 2028 pětina jejich příjmů půjde právě z ciziny.

Vstup Renfe na trhy ve střední a východní Evropy do budoucna mohl usnadnit průnik dalším španělským firmám, které se zajímají o tento region. Zejména těm, které podnikají v železničním průmyslu, dodává španělský list El Periódico.

V oblasti vysokorychlostních železnic Renfe působí vedle Španělska také ve Spojených státech či v Saúdské Arábii. V Evropě se společnost podílí na projektu Rail Baltica, který má do roku 2026 spojit Varšavu a Tallinn. V roce 2019 společnost zaznamenala příjmy ve výši 3,7 miliardy eur a čistý zisk 85 milionů eur.

Leo Express je soukromý železniční a autobusový dopravce, společnost v roce 2010 založil podnikatel Leoš Novotný. Před pandemií covidu-19, v roce 2019 celá skupina zaznamenala zisk 150 milionů Kč. Kladné hospodaření vykázala i v roce 2018. Obrat jí předloni vzrostl zhruba o čtvrtinu téměř na 1,1 miliardy korun.