České dráhy (ČD) v loňském roce přepravily 117,7 milionu cestujících, což je meziročně o více než 64 milionů méně. Důvodem poklesu byla koronavirová krize, která oslabila dálkovou i regionální dopravu. Dráhy kvůli tomu loni ztratily na tržbách více než čtyři miliardy korun. Letos navíc situace zatím pokračuje, oznámila v úterý společnost. V předchozích letech zájem o cestování vlaky pravidelně stoupal.
Po většinu loňského roku omezovala cestování v Česku koronavirová krize a s ní spojené restrikce. Na železnici tak výrazně ubylo cestujících směřujících do zaměstnání, škol nebo i za turistikou v Česku a do zahraničí.
"Nejvýznamnější pokles jsme zaznamenali ve druhém a čtvrtém čtvrtletí 2020. Během první vlny koronaviru na jaře loňského roku dokonce klesl počet cestujících na historické minimum. Tehdy vlaky využívala v průměru pouze desetina obvyklého počtu," uvedl člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro obchod Jiří Ješeta.
První den s hranicemi. Mezi Pardubicemi a Hradcem projel skoro každý, policie kontrolovala jen místy a namátkově
Propad poptávky byl viditelný v dálkové i regionální dopravě, zásadní byl ovšem také výpadek cest zahraničních návštěvníků. V mezinárodních spojích klesl počet pasažérů meziročně o 66 procent. Loni přes hranice ČR cestovalo 1,9 milionu lidí, o rok dříve to bylo 5,5 milionu. Enormní pokles mezinárodních jízd a jízd na delší vzdálenosti se odrazil v průměrné přepravní vzdálenosti, která se meziročně na jednu cestu snížila zhruba o čtyři kilometry na 43,5 kilometru.
Úbytek cestujících a kratší cestovní vzdálenosti se promítly i do příjmů. "Kvůli koronaviru jsme v dálkové a regionální dopravě loni přišli o více než čtyři miliardy korun na tržbách. Ani letos nebude situace o mnoho lepší. V prvním týdnu zatím nejtvrdších protiepidemických opatření evidujeme jen 30 procent cestujících oproti roku 2019," uvedl předseda představenstva a generální ředitel ČD Ivan Bednárik. Dráhy už dříve avizovaly snahu o snížení nákladů, která by se měla týkat i části smluvních zaměstnanců, zejména z administrativy. Zároveň však chtějí pokračovat v investicích do vozového parku. "Podnikatelský plán na rok 2021 tak počítá na jedné straně s realistickým odhadem příjmů a na druhé straně s razantně osekanými náklady. Osobními, režijními a tak dále. Hledali jsme úspory všude," dodal Bednárik. Podle něj je reálné, aby i v současné situaci skupina skončila na konci roku v zisku a samotný osobní dopravce pak s vyrovnaným hospodařením.
ČD pokračují v ochranných opatřeních ve vlacích. Jde především o pravidelný úklid, čištění a dezinfikování vlaků. Dráhy využívají i technologie na čištění vzduchu nebo tzv. nanonástřik. Dopravce tato opatření loni stály téměř 140 milionů korun.
Velký pokles počtu cestujících i rušení spojů vloni zaznamenali i ostatní dopravci. Například Leo Expressu loni klesl počet cestujících v jeho komerčních spojích přibližně na polovinu. Přesná čísla z loňských přeprav zatím dopravci neoznámili.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist