Český vyhledávač letenek Kiwi Olivera Dlouhého zvítězil u Ústavního soudu (ÚS) nad irským Ryanairem byznysmena Michaela O’Learyho. Nízkonákladovým aerolinkám se nelíbilo, že brněnský podnik vyplňuje do rezervací místo kontaktu na cestující své vlastní údaje a znemožňuje mu tak zaslat pasažérům podmínky odbavení a bezpečnostní informace. Ústavní soud ale zrušil předběžné opatření vydané Krajským soudem v Brně, které mělo na žádost Ryanairu vyhledávač přimět ke změně. 

Obecné soudy svým rozhodnutím podle ÚS zasáhly do svobody projevu a práva na podnikání společnosti Kiwi, aniž by upřesnily, jakým způsobem a která konkrétní zákonná opatření  firma porušila. Právo na svobodu projevu se podle soudní zpravodajky Kateřiny Šimáčkové totiž vztahuje i na komerční sdělení, byť v menší míře než například v případě politického nebo uměleckého projevu, soudy tak musí při vydávání důkladně posoudit jejich pravdivost či nepravdivost. 

„Má-li být komerční projev předběžným opatřením omezen z důvodu tvrzené nepravdivosti, musí se obecné soudy vypořádat v míře odpovídající charakteru řízení o předběžném opatření s tím, zda lze skutkový základ příslušného komerčního projevu skutečně hodnotit jako nepravdivý,“ uvádí ústavní nález. 

„Rozhodnutí obecných soudů jsou založena na dezinterpretaci posuzovaných sdělení, nebyla hodnocena ve svém kontextu,“ komentovala Šimáčková.

Samotný vyhledávač rozhodnutí v prohlášení na svém webu ocenil. „Dnešní ústavní rozhodnutí, které je v náš prospěch, je částí dlouhé cesty ve snaze bránit volby zákazníků a umožňuje nám pokračovat v boji za spravedlivou soutěž, kterou technologie a inovace Kiwi.com umožnily,“ stojí v prohlášení Kiwi.

Kiwi je česká služba, kterou v roce 2012 založil podnikatel Dlouhý. Turistům umožňuje na webu a prostřednictvím aplikace vyhledat, rezervovat a zakoupit letenky různých dopravců, včetně Ryanairu. Svým příchodem na trh přitom představila v té době revoluční funkci umožňující vyhledávat spojení napříč aerolinkami, které mezi sebou nespolupracují. Za cestující zároveň automaticky vyřizuje celý odbavovací proces. 

Ryanair, za nímž stojí irský byznysmen O’Leary, nejprve Kiwi kritizoval za to, že cestujícím kvůli němu nemůže zaslat bezpečnostní pravidla a informace o koronavirových omezeních, nošení roušek na palubě a podobně, jelikož mu vyhledávač neposkytuje jejich e-mail. Později se ale ukázalo, že významnější motivací budou nejspíš peníze. Díky Kiwi se totiž zákazník může zcela vyhnout webu Ryanairu, kde firma nabízí doplňkové služby. Pronájmy aut, transfer z letiště či rezervace konkrétního místa v letadle přitom tvoří zhruba třetinu příjmů za každého pasažéra. Ty přitom celkově dosahují v průměru na 57 eur (zhruba 1455 korun) za cestujícího. 

Místo toho za cestující celý proces odbavení automaticky vyřizuje Kiwi. „Jejich aktivity by mohly vést ke snížení počtu zákazníků, kteří si rezervují letenky přímo na webových stránkách Ryanairu, a následně ke snížení našich vedlejších příjmů,“ uvedl dopravce ve své poslední výroční zprávě. Mluvil přitom obecně o webech, které stahují informace z internetových stránek a pak je využívají. Minulý týden pak začal zmiňovat přímo Kiwi, které patří mezi celosvětově největší z nich.  

O předběžném opatření rozhodl Krajský soud v Brně letos v lednu. Společnosti Kiwi uložil, aby upravila poskytované informace o podmínkách Ryanairu a začala aerolinkám dodávat informace o e-mailu, bydlišti a platebních kartách cestujících. Dalším výrokem pak soud uložil Kiwi povinnost opravit „věcně nesprávné informace“ i zpětně.

Podle krajského soudu bylo zapotřebí prozatímně upravit poměry mezi oběma společnostmi. Ryanair prý kvůli omezenému předávání údajů od Kiwi nebyl schopen při operativním řešení problémů kontaktovat cestující a plnit své finanční závazky. Firma Kiwi se odvolala, Vrchní soud v Olomouci rozhodnutí potvrdil. Ústavní soud v pátek obě rozhodnutí zrušil. „Soudy dostatečně nevysvětlily, proč je nezbytné, aby jeden soutěžitel druhému ty informace o klientele předával,“ uvedla Šimáčková.

Právník Ryanairu páteční nález nekomentoval, protože nebyl zproštěn mlčenlivosti. Zástupce Kiwi rozhodnutí přivítal, požadavky Ryanairu označil za excesivní, jde prý o jednu z forem konkurenčního boje. „Rádi bychom konkurenční boj vedli jenom ve vztahu k našim zákazníkům, nicméně Ryanair se uchyluje k těmto akcím, které z našeho pohledu mají zástupný charakter, primárně jde o soutěžní postavení,“ řekl novinářům právník Kiwi David Liškutin.

„Kdykoliv se na trh dostane nějaká nová rozvratná síla, začne docházet ke sporům, jak se tradiční firmy budou pokoušet bránit změně,“ uvedl vyhledávač v prohlášení na svém webu. „Ryanair ve své historii nepoznal žádného reálného vyzyvatele, dokud technologie Kiwi.com nepředstavila nový způsob kupování letenek a vytváření jedinečných cestovních harmonogramů,“ doplnil.

„Jeho prvním krokem ve snaze zabránit změně byl útok na vyzyvatele (v tomto případě Kiwi.com) prostřednictvím médií a soudů, i když jeho tvrzení mají jen velmi slabý základ,“ stojí v prohlášení firmy.

O vztazích mezi Kiwi a irskou leteckou společností se v poslední době mluvilo také v souvislosti s prohlášením Ryanairu, že nebude přijímat palubní lístky prodané přes Kiwi.com. Podle Liškutina ale firma zatím nemá informace o tom, že by se někdo z jejích klientů na palubu Ryanairu nedostal. 

Ryanair není jediný, kdo se s Kiwi dostal do křížku. Například nizozemské aerolinky KLM poslaly českému vyhledávači dopis, ve kterém požadují zastavení prodeje svých letenek. Informoval o tom deník E15, podle nějž spolupráci s Kiwi ukončily také ruské aerolinky Aeroflot.

S přispěním ČTK