Dovoz ojetých osobních aut letos za osm měsíců vzrostl meziročně o pětinu na 118,5 tisíc vozů. V samotném srpnu si Češi dovezli 18 tisíc ojetin, což bylo poprvé více než množství registrovaných nových aut (16,5 tisíc vozů). Vyplývá to z údajů Svazu dovozců automobilů.

„V červnu, červenci a srpnu bylo zároveň dovezeno nejvíce ojetých osobních aut od roku 2008,“ uvedl tajemník svazu dovozců Josef Pokorný. Dovozy byly zároveň téměř stejné jako v roce 2019 před koronavirovou krizí. Podle společnosti Cebia přitom ojetiny na českém trhu v 1. pololetí podražily o 16 procent na průměrnou cenu 245.000 korun.

Průměrné stáří dovezených aut je 10,5 roku, přičemž podíl vozidel starších deseti let činí 51,42 procenta, starších 15 let je 21,41 procenta.

Nejvíce dováženou značkou byla stále Škoda s 26 143 vozy, kterou ale v samotném srpnu odsunul na druhé místo Volkswagen. Tomu patří za osm měsíců druhé místo s 24 056 auty. Třetí skončil Ford s 10 146 dovezenými ojetinami. Na dalších místech skončily prémiové značky BMW, Mercedes-Benz a Audi.

Podle ředitelky provozovatele sítě AAA Auto, firmy Aures Holdings, Karolíny Topolové představují letošní dovozy z pohledu posledních pěti let stagnaci. „Červen a srpen byly ovšem na druhou stranu nejsilnějšími měsíci pro dovozy za poslední dekádu. To může být varovný signál varující před nastartováním nového přílivu vozů, které většinou kvůli stáří a špatnému technickému stavu dlouhodobě zhoršují stav tuzemského autoparku,“ řekla ČTK. Do Česka se v poslední době mohou podle Topolové začít dovážet auta poškozená nedávnou vlnou katastrofálních povodní v Německu a dalších částech západní Evropy.

Od ledna do konce srpna se v Česku prodalo 147 659 nových osobních aut, což představuje proti loňsku nárůst o 12 procent, stále je to ale o 16 procent méně než v roce 2019. Vyšší prodeje brzdí nedostatek dokončených aut kvůli chybějícím čipům. V samotném srpnu se prodalo v Česku 16 449 nových osobních aut.