Po obchodních řetězcích jako Tesco či Kaufland vstupuje do světa internetového prodeje potravin v Česku i Billa. Síť, kterou vlastní německá skupina Rewe, si chce také ukousnout z tuzemského on-line trhu, na kterém se loni prodalo zboží za rekordních 196 miliard korun. A právě kategorie potravin na tom měla mnohem větší podíl než v minulosti, když loni narostly nákupy jídla a nápojů o 45 procent oproti roku 2019. Velký vliv na to měla opatření proti šíření koronaviru, kdy se lidé zpočátku obávali nakupovat v kamenných prodejnách potravin, byly zavřené školy a lidé se přesunuli na home office, takže doma spotřebovali více jídla.
Billa by měla e-shop v tuzemsku otevřít v příštím roce. „Vstupem na on-line trh reagujeme přirozeně na požadavky českých zákazníků. Chceme jim umožnit rychlý a bezpečný nákup potravin z pohodlí jejich domovů. Službu nicméně zavedeme až v roce 2022, abychom on-line shop připravili co nejprecizněji. Nechceme nabízet rychlá a polovičatá řešení,“ vysvětluje pro HN nový generální ředitel české Billy Dariusz Tomasz Bator. „Náš cíl je prostý – stát se do budoucna jedničkou na trhu potravin on-line v Česku,“ dodává Bator, který od září v čele firmy vystřídal jejího dlouholetého šéfa Jaroslawa Szczypku.
Na e-shopu Billa plánuje prodávat 15 tisíc produktů, které si budou zákazníci moci objednat domů nebo si nákup vyzvednout v prodejně, kterých má řetězec nyní 241. Firma však zatím nechce k on-line obchodu říct více informací, včetně toho, zda si bude objednávky rozvážet sama nebo zda bude kvůli e-shopu najímat další zaměstnance. Jisté není ani to, zda bude e-shop fungovat i pro Penny Market, který je sesterskou společností Billy a také patří pod skupinu Rewe.
Billa se však zřejmě nebude ostýchat do fungování e-shopu nalít dostatek peněz. Možná tím chce předejít obtížím, kterým v době zavedení on-line obchodu čelil třeba Lidl. Ten sice neprodává na internetu potraviny, ale jen módu nebo vybavení do domácnosti, zpočátku však kvůli velkému zájmu nestíhal doručovat včas objednávky. „Letos v České republice budeme celkem investovat zhruba dvě miliardy korun, tato investice zahrnuje například i expanzi, modernizaci prodejen a financování dalších projektů. Z této sumy je část vyčleněna právě pro e-commerce, nicméně další investice související s e-commerce jsou naplánovány i na rok 2022,“ popisuje Bator.
Chceme změnit vnímání Billy jako drahého obchodu, říká odcházející šéf řetězce Szczypka
Loni Billa podle jejího předchozího šéfa Szczypky investovala celkově asi miliardu. Szczypka vedl českou Billu 28 let a při svém bilančním rozhovoru pro HN se otázce na to, proč firma ještě e-shop nemá, vyhnul. „Můj osobní názor je, že pokud bychom měli e-shop, musí být v top kvalitě. Musíme garantovat absolutní čerstvost, stejně jako by zákazník přišel do obchodu osobně a vybral si. Cílem je profesionalita, roli hraje i rychlost dodávky a její kvalita,“ uvedl. Toho zřejmě Billa podle nového vedení dosáhla.
Prvním řetězcem, který v Česku nabídl zboží na internetu, bylo britské Tesco. To je nyní schopné pokrýt téměř celé Česko, e-shop iTesco by měl být dostupný už pro 6,1 milionu lidí. Kaufland prodává na internetu přes prostředníka, on-line obchod s potravinami Košík.cz a nabízí tam pouze své vlastní značky. Ostatní sítě zatím on-line prodej potravin jen oťukávají, například Globus svůj e-shop iGlobus cílí na zákazníky v Praze, vyzvednutí zboží je možné pouze na Zličíně a Albert nyní svůj e-shop testuje v Brně.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist