Společnost Facebook se přejmenuje. Nové jméno oznámil ve čtvrtek na konferenci šéf podniku Mark Zuckerberg. Nově se společnost bude jmenovat Meta. Název odkazuje na takzvané metaverzum, tedy internetový svět, který společnost buduje. Firma změní i logo, kterým napříště bude modrý symbol nekonečna. Výběr řeckého slova „meta“, které může znamenat například „mimo“ nebo „za“, má podle Zuckerberga demonstrovat, že „je vždy možné vybudovat něco dalšího“. Kritici společnosti mají za to, že se jedná o zastírací manévr, který firmu problémů nezbaví.
Změna názvu přichází v době, kdy americký internetový gigant bojuje s kritikou zákonodárců i regulačních orgánů ohledně své tržní síly, algoritmických rozhodnutí a toho, jak na svých platformách přistupuje k projevům nenávisti či dezinformacím.
Zuckerberg očekává, že metaverzum bude během příštího desetiletí používat miliarda lidí. Tento internetový svět bude podle něj místem, kde budou lidé moci komunikovat, pracovat a vytvářet produkty a obsah v rámci nového ekosystému, který vytvoří „miliony“ pracovních míst.
Nenasytný obr chce všechnu vaši pozornost. Konec zírání do mobilů, Facebook buduje metavesmír, kde budeme žít
Název „Facebook“ už prostě nezahrnuje „vše, co děláme“, řekl Zuckerberg při vysvětlování změny značky. Kromě stejnojmenné sociální sítě společnost nyní zastřešuje Instagram, Messenger, brýle pro virtuální realitu Oculus Quest, platformu virtuální reality Horizon a další.
„Dnes jsme vnímáni jako společnost působící v oblasti sociálních médií,“ konstatoval Zuckerberg. „Ale v naší DNA jsme společnost, která vytváří technologie pro propojování lidí,“ dodal.
Facebook silně investoval do virtuální a rozšířené reality a hodlá propojit téměř tři miliardy uživatelů prostřednictvím několika zařízení a aplikací. Minulý týden oznámil, že plánuje v Evropské unii v příštích pěti letech vytvořit deset tisíc pracovních míst se zaměřením na budování metaverza.
Rebranding, tedy přejmenování firmy, neodstraní nesčetné problémy Facebooku, které v posledních týdnech odhalily tisíce interních dokumentů, napsala agentura AP. Americká média z nich nadále publikují informace. Svědčí mimo jiné o neschopnosti firmy čelit nenávistnému obsahu na svých platformách v zemích, jako je Indie, kterým není věnována taková pozornost jako Spojeným státům. Také dokumentují frustraci mnohých zaměstnanců Facebooku, kteří v zákulisí vyjadřují výhrady vůči přístupu vedení k problematickému obsahu, který se na platformách objevuje.
Dokumenty z Facebooku vynesla jeho bývalá zaměstnankyně Frances Haugenová. Ta později při slyšení v americkém Senátu uvedla, že produkty firmy poškozují děti, rozdělují společnost a oslabují demokracii. Jako první o části dokumentů informoval minulý měsíc deník The Wall Street Journal (WSJ) v sérii článků nazvané The Facebook Files. Zuckerberg do značné míry odmítá odhalení jako nespravedlivou kritiku.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist