Protipól k nákupnímu šílenství Black Friday? To je Giving Tuesday, světový den štědrosti a dobrých skutků. Každoročně se koná první úterý po Dni díkůvzdání a účastní se ho stovky milionů lidí z celého světa. V Česku se koná již pošesté. Během pěti předchozích let Češi v rámci Giving Tuesday darovali více než 180 milionů korun, 73 milionů jen v minulém roce.
Finance i pomocná ruka
Dobré skutky nemusí být jen finanční. Počítá se také dobrovolnictví ve vybrané organizaci či nabídnutí svých odborných znalostí. Světový den dárcovství každoročně potvrzuje, že dobro může konat každý a jakkoli.
Kdo chce pomoci, najde na webových stránkách Giving Tuesday nabídku registrovaných aktivit a výzev. Podpořit lze například výcvik asistenčního psa pro tříletou Ivanku, která se narodila s rozštěpem páteře, přispět na pohybovou terapii pro dvojčata Máťu a Kubíka s dětskou mozkovou obrnou i pomoci lidem s roztroušenou sklerózou k tomu, aby mohli žít doma, zakoupením Domovenky nebo podpořit aplikaci Záchranka.
Nakoupit udržitelný dárek a pomoci vysadit strom
Nakoupit dárky, které mají smysl, lze od řady českých lokálních výrobců, sociálních podniků, chráněných dílen a dobročinných projektů řady neziskových organizací. Nakup na Dobro je originální e-shop, který je společným projektem Asociace společenské odpovědnosti a sociálního podniku Ergotep. Pořídit se na něm dají smysluplné udržitelné dárky a reklamní předměty, za které budou vděční obdarovaní i planeta. Kromě designových upcycle výrobků či bio a fairtrade produktů nabízí charitativní předměty a služby, jejichž nákupem lze podpořit neziskové organizace jako jsou Adra či Lékaři bez hranic. O e-shop se stará desítka zaměstnanců se zdravotním postižením.
V rámci Giving Tuesday za každou platbu, která se na Nakup na Dobro uskuteční přes Google Pay, vysadí společnost Google jeden strom na Vysočině – v oblasti zasažené kůrovcovou kalamitou. Tato akce potrvá až do 31. ledna 2022.
E-shop nabízí také Nocleženky. Za sto korun se dá darovat jedna noc v teple lidem bez domova, například Hello bank jich v rámci podpory tohoto projektu nakoupí tisíc.
Příspěvek, který zahřeje
Pomoci přečekat zimu lidem bez domova je možné také díky projektu Darujte nohy v teple. Pražská pobočka organizace Naděje z příspěvků následně nakoupí boty a teplé oblečení. Sociální pracovníci je pak přímo v terénu a v denních centrech rozdají potřebným.
Tradičně v první polovině listopadu pořádá Lidl Česká republika sbírku Srdce dětem. Zákazníci si mohou u pokladen zakoupit samolepku ve tvaru srdce za minimální hodnotu 30 korun a pomyslně tím darovat své srdce dětem. Podpora je cílená na pomoc těm s vážným onemocněním, jako je spinální svalová atrofie a dystrofie, dětská mozková obrna, cystická fibróza, autismus, nemoc motýlích křídel a řada dalších.
V letošním roce Lidl vybral tímto způsobem 41,5 milionu korun a částku navýšil na 43 milionů. Sbírka se tak stala letošní nejštědřejší veřejnou sbírkou v Giving Tuesday. Výtěžek poslouží k zakoupení přístrojů, zdravotních pomůcek, léků a dalších potřeb pro nemocné děti. Za deset let konání sbírky pomohl Lidl spolu se svými zákazníky částkou přes 208 milionů korun.
Text vznikl ve spolupráci s Asociací společenské odpovědnosti.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist