Protipól k nákupnímu šílenství Black Friday? To je Giving Tuesday, světový den štědrosti a dobrých skutků. Každoročně se koná první úterý po Dni díkůvzdání a účastní se ho stovky milionů lidí z celého světa. V Česku se koná již pošesté. Během pěti předchozích let Češi v rámci Giving Tuesday darovali více než 180 milionů korun, 73 milionů jen v minulém roce.

Finance i pomocná ruka

Dobré skutky nemusí být jen finanční. Počítá se také dobrovolnictví ve vybrané organizaci či nabídnutí svých odborných znalostí. Světový den dárcovství každoročně potvrzuje, že dobro může konat každý a jakkoli.

Kdo chce pomoci, najde na webových stránkách Giving Tuesday nabídku registrovaných aktivit a výzev. Podpořit lze například výcvik asistenčního psa pro tříletou Ivanku, která se narodila s rozštěpem páteře, přispět na pohybovou terapii pro dvojčata Máťu a Kubíka s dětskou mozkovou obrnou i pomoci lidem s roztroušenou sklerózou k tomu, aby mohli žít doma,  zakoupením Domovenky nebo podpořit aplikaci Záchranka.

Nakoupit udržitelný dárek a pomoci vysadit strom

Nakoupit dárky, které mají smysl, lze od řady českých lokálních výrobců, sociálních podniků, chráněných dílen a dobročinných projektů řady neziskových organizací. Nakup na Dobro je originální e-shop, který je společným projektem Asociace společenské odpovědnosti a sociálního podniku Ergotep. Pořídit se na něm dají smysluplné udržitelné dárky a reklamní předměty, za které budou vděční obdarovaní i planeta. Kromě designových upcycle výrobků či bio a fairtrade produktů nabízí charitativní předměty a služby, jejichž nákupem lze podpořit neziskové organizace jako jsou Adra či Lékaři bez hranic. O e-shop se stará desítka zaměstnanců se zdravotním postižením.

V rámci Giving Tuesday za každou platbu, která se na Nakup na Dobro uskuteční přes Google Pay, vysadí společnost Google jeden strom na Vysočině – v oblasti zasažené kůrovcovou kalamitou. Tato akce potrvá až do 31. ledna 2022.

E-shop nabízí také Nocleženky. Za sto korun se dá darovat jedna noc v teple lidem bez domova, například Hello bank jich v rámci podpory tohoto projektu nakoupí tisíc.

Příspěvek, který zahřeje

Pomoci přečekat zimu lidem bez domova je možné také díky projektu Darujte nohy v teple. Pražská pobočka organizace Naděje z příspěvků následně nakoupí boty a teplé oblečení. Sociální pracovníci je pak přímo v terénu a v denních centrech rozdají potřebným.

Tradičně v první polovině listopadu pořádá Lidl Česká republika sbírku Srdce dětem. Zákazníci si mohou u pokladen zakoupit samolepku ve tvaru srdce za minimální hodnotu 30 korun a pomyslně tím darovat své srdce dětem. Podpora je cílená na pomoc těm s vážným onemocněním, jako je spinální svalová atrofie a dystrofie, dětská mozková obrna, cystická fibróza, autismus, nemoc motýlích křídel a řada dalších.

V letošním roce Lidl vybral tímto způsobem 41,5 milionu korun a částku navýšil na 43 milionů. Sbírka se tak stala letošní nejštědřejší veřejnou sbírkou v Giving Tuesday. Výtěžek poslouží k zakoupení přístrojů, zdravotních pomůcek, léků a dalších potřeb pro nemocné děti.  Za deset let konání sbírky pomohl Lidl spolu se svými zákazníky částkou přes 208 milionů korun.

Text vznikl ve spolupráci s Asociací společenské odpovědnosti.