Americká automobilka Tesla loni dodala na trh rekordních 936 172 elektromobilů, což je proti předchozímu roku nárůst o 87 procent. Firma to v neděli uvedla v tiskové zprávě. Odbyt za čtvrté čtvrtletí dosáhl 308 600 vozů, což znamená také rekord za tříměsíční období. Ten předchozí byl ze třetího čtvrtletí a činil 241 300 elektromobilů.
Vyrobených vozů Tesla je za loňský rok 930 422, za čtvrté čtvrtletí pak 305 840. Výsledky hospodaření Tesla oznámí později, poprvé v celoročním zisku byla za rok 2020.
Odbyt je část dodavatelského řetězce, která se vztahuje k dodání produktu od výrobce k prodejci. Není tedy totožný s prodejem, ale v případě Tesly se mu velmi blíží.
Tesla kombinuje odbytová čísla za své dražší elektromobily Model S a X a levnější Model 3 a Y. Firma ve svých zprávách neuvádí samostatně prodej a výrobu aut za jednotlivé regiony. Analytici na Wall Street podle společnosti FactSet odhadovali, že odbyt Tesly za čtvrté čtvrtletí dosáhne zhruba 267 tisíc elektromobilů.
Růst Tesly z Muska letos učinil nejbohatšího muže světa. Prodejem akcií si přišel na 16,4 miliardy dolarů
Zakladatelem automobilky Tesla je podnikatel Elon Musk, který se angažuje i v dalších oborech, zejména v dobývání vesmíru. Podle aktuálního žebříčku miliardářů, který sestavuje agentura Bloomberg, je Musk s odhadovaným majetkem 270 miliard dolarů (5,9 bilionu korun) nejbohatším člověkem světa. Na druhém místě je zakladatel společnosti Amazon Jeff Bezos (192 miliard dolarů), třetí je ředitel francouzské společnosti LVMH, jež se specializuje na prodej luxusních doplňků, Bernard Arnault (178 miliard dolarů).
Na loňské valné hromadě akcionářů si Musk postěžoval, že kvůli problémům v dodavatelských řetězcích je obtížné zajistit si některé klíčové díly, jako jsou mikročipy. Ve druhém roce globální koronavirové pandemie Tesla dokázala zvýšit odbyt zejména díky tomu, že zvýšila výrobu ve své továrně v Šanghaji. Pomohly jí ale i technické změny u aut, která vyrábí v závodě v kalifornském Fremontu. Díky tomu se automobilka mohla bez některých součástí úplně obejít.
Loni v květnu Tesla například oznámila, že u vozů Model 3 a Model Y určených pro zákazníky v Severní Americe odstraní radarové senzory. Tato auta se nyní spoléhají na kamerový systém, aby mohla využívat prvky autonomního řízení, jako je jízda za provozu nebo udržování směru v jízdním pruhu.
Musk už dříve řekl, že v dalších devíti letech by chtěl zvýšit prodej elektromobilů Tesla na 20 milionů ročně. Aby se automobilka na taková čísla dostala, chystá se v letošním roce zahájit výrobu crossoverů Model Y ve své nové továrně v texaském Austinu. Pak chce otevřít další závod, a to v německé spolkové zemi Braniborsko.
Tesla nedávno přesunula své ústředí z Kalifornie do Texasu. Šéf podniku záměr oznámil v říjnu a na začátku prosince už byla změna hotová, poznamenal server finanční televize CNBC.
V prosinci také Musk na Twitteru napsal, že závod v Texasu si postupně vyžádá investice za více než deset miliard dolarů (více než 218 miliard korun) a že tam vznikne minimálně 20 tisíc pracovních míst přímo a dalších 100 tisíc nepřímo, tedy v návazných činnostech.
Navzdory ambicím a postupu při výstavbě závodu v Texasu automobilka odložila na rok 2023 plány na zahájení masové výroby svého užitkového vozu Cybertruck, jehož design charakterizují výrazné hrany. Dokončeny zatím nejsou ani automobil Semi a vylepšený vůz Roadster.
Tesla nyní kraluje prodeji aut na baterii ve Spojených státech a ve značné části světa. Očekává se ale, že jí celkový tržní podíl klesne, protože konkurence přichází se svými vlastními plně elektrickými modely. Například japonská Toyota chce investovat 35 miliard dolarů (přes 765 miliard korun), aby měla do roku 2030 na trhu 30 bateriových modelů. Automobilka Rivian pak začala dodávat bateriové pick-upy a sportovně-užitkové vozy (SUV), zatímco Ford zastavil příjem nových rezervací na svůj elektrický pick-up F-150 Lightning, protože už mu přišlo 200 tisíc objednávek.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist