Popularita kryptoměn se začíná odrážet nejen na finančních trzích, ale také u charit. Vůbec první českou institucí, která má ve svém nadačním jmění virtuální měnu, je Nadace Via. Jeden bitcoin jí věnoval investor a podnikatel Václav Dejčmar, mimo jiné spoluzakladatel investiční společnosti RSJ. Ten považuje kryptoměny za jednoho z vítězů koronavirové pandemie. Upozorňuje, že se stále častěji stávají součástí i konzervativně sestavených portfolií.

„Umět používat kryptoměnu znamená být součástí dynamického prostoru, kde se vytváří ohromné nové bohatství. To platí i pro svět filantropie. Jsem rád, že české nadace nezůstávají pozadu a začínají o kryptoměnách přemýšlet v širších souvislostech,“ řekl Dejčmar. Ředitel Nadace Via Zdeněk Mihalco uvedl, že se nadace snaží být průkopníkem nových cest ve filantropii.

Začlenění kryptoměny do nadačního jmění vnímá Nadace Via jako formu investice. Výnosy nadačního jmění přináší charitám trvalý zdroj peněz pro podporu dobročinnosti. Hodnota bitcoinu sice kolísá, dlouhodobě je ale pro držitele ziskový. Aktuálně stojí jeden bitcoin v přepočtu přes 900 tisíc korun, což je o 18 procent více než před rokem.

„Nadace Via pracuje v rámci nadačního jmění nejen s finančními aktivy, ale také s nemovitostmi nebo akciemi,“ doplňuje Lukáš Hejna, který v nadaci vede tým fundraisingu. Hodnota jmění Nadace Via, které dále investuje, je nyní přes 71 milionů korun.

Hejna dodává, že v Nadaci Via uvažují o zřízení samostatné nadace zaměřené na dary v kryptoměnách. „Věříme, že tímto způsobem zároveň oslovíme zcela jiné dárce než doposud. V dnešním světě totiž není výjimkou, že někteří velmi bohatí lidé drží prakticky všechen majetek v kryptoaktivech,“ uvádí.

Charitativní organizace zažily loni nebývale úspěšný rok. Zmíněná Nadace Via, která provozuje portál Darujme.cz, loni nasbírala rekordní množství peněz od dárců, a to přes půl miliardy korun. Z toho asi polovina šla na pomoc jižní Moravě. Velkou štědrost Čechů potvrzují i výsledky dalších charit. Například Člověk v tísni odhaduje vybrané dary na 400 milionů korun.

Podle průzkumu agentury Ipsos pro Asociaci společenské odpovědnosti přispělo loni některé z nadací 41 procent Čechů, o rok dříve to bylo o pět procent méně. Češi pomáhali právě zmíněným obcím postiženým tornádem, přispívali na péči o seniory, rodiny v těžkých životních situacích, samoživitele nebo nemocné děti. Populární byly i dary určené zdravotníkům.

Banner HN Zimni kampan 2021 PREDSEVZETI banner interni 660x319px