Ojeté německé vlaky Stadler měly nahradit čtyřicet let staré vozy 810 na Kralupsku a Lounsku. Z 22 vozů teď jezdí jen několik kusů. Většina z nich nejde nastartovat, protože v nich po 1. lednu 2022 přestal fungovat software. Na zprávu upozornila Česká televize (ČT).

„Potřebujeme od zahraničního výrobce instalační software pro další období,“ řekl ve čtvrtek ČT mluvčí drah Petr Šťáhlavský. „Vozy jsou zakoupeny ze zahraničí, bohužel prodávající firma nás neupozornila na to, že platnost softwaru vyprší,“ dodal.

Zatím není jasné, zda se jedná o vypršení platnosti softwaru, či chybu. Od 1. ledna totiž přestaly fungovat i jiné systémy, například některé verze Microsoft Exchange, firma už vydala opravu. Problém spočíval v datovém typu proměnné, která evidovala datum a čas, datum po 1. 1. 2022 už pro ni bylo příliš velké.

Podle ČT se řešení závady nejspíše protáhne na celý leden. Cestující proto zatím vozí většinou desítky let staré vozy, které měly jít do šrotu. Problémy s nově nasazovanými vlaky se stávají běžně v ČR i zahraničí.

V Česku byl nejznámější případ poruch při zavádění pendolin. Už při testech se ukázaly problémy s kompatibilitou zabezpečovacího zařízení. Několikrát ho na počátcích software dokonce zastavil a cestující museli vyzvednout na trati jiné vlaky. Technici výrobce ale problémy vyřešili.

Zánovní vlaky Stadler získaly České dráhy na konci roku 2020 z Německa od dopravce SWEG. „Vlaky byly vyrobeny v roce 1997 a cestujícím nabídnou 71 míst k sezení, prostorný interiér, bezbariérový přístup a dostatek místa,“ uvedl při zahájení jejich provozu v listopadu člen představenstva ČD a náměstek pro osobní dopravu Jiří Ješeta.

Vlaky mají jezdit v původním stavu zhruba rok, potom je čeká modernizace. České dráhy je dovybaví wi-fi, úpravami projde audiovizuální informační systém, instalována bude klimatizace a elektrické zásuvky. Dojde i k přečalounění sedaček a přelakování vozů do barev Pražské integrované dopravy. 

Stejný typ vozidel provozují ČD již řadu let pod názvem RegioSpider v Libereckém kraji nebo na Vysočině. Tyto vozy nicméně ČD zakoupily od Stadleru jako nové. Proti německým ojetinám mají navíc klimatizaci, liší se i uspořádáním sedadel.