Petra Dychusová o sobě tvrdí, že se rychle učí, a zřejmě na tom něco bude. Vystudovala sice řízení malých podniků na vysoké škole v Ostravě, bavil ji ale více marketing, a tak se mu začala věnovat. Nejdříve jako samouk a později se jím začala i živit. Pracovala na marketingové strategii hotelů a restaurací, dávala odborné přednášky a na jaře před dvěma lety měla začít školit online marketing pro agenturu CzechTourism. 

Pandemie koronaviru, která tvrdě dopadla na celý turistický ruch, ale Dychusovou o většinu práce připravila. „Klienti měli důležitější potřeby než se starat o marketing. Řekla jsem si, že první vlnu nějak zvládnu, ale když přicházely další a další, uvědomila jsem si, že si budu muset najít něco jiného,“ popisuje osmadvacetiletá žena. 

Když v té době projížděla na telefonu sociální síť Instagram a příteli ukazovala fotky obojků a vodítek pro psy, napadlo ho, že by je také mohla vyrábět. Však má u rodičů fenku Ritu, a když s ní chodí na hory, neustále jsou nervózní z toho, že je na volno a může se rozběhnout za srnou nebo se vyplaší a uteče. Oba partnery také štvalo, že když potkají turisty se psy, musí Ritu neustále připínat na vodítko. To podle přítele mohla zkusit vyřešit. „Vždycky jsem si přála být veterinářkou, tak jsem si řekla, proč ne,“ říká, a i když do té doby neměla s řemeslnou výrobou zkušenost, pustila se do toho a založila značku Haf Laf.

Při vývoji vodítka se zaměřila právě na zmíněné „problémy“, které na procházkách se psem řeší. „Inspirovala jsem se u jednoduchého batohu s lanovými popruhy na záda, který můžete nosit v ruce, můžete si ho někam připnout a tak dále,“ popisuje. Na podobném principu funguje i vodítko, pro které podnikatelka získala evropský průmyslový vzor. Ten chrání celkový design, tedy nejen vzhled, ale i různé funkce vodítka.

Lanové vodítko s koženými a kovovými prvky slouží zároveň jako kšíry, které se dají posouvat podle velikosti zvířete, dá se použít i jako stahovací obojek, pejskař může různě volit délku vodítka, které má celkově tři metry a je také přepínací. Člověk si jej tedy může uvázat kolem pasu nebo dát přes rameno a je možné na něj zavěsit také pytlík s pamlsky. „Pejskař má díky tomu volné ruce a vodítko se psem roste od štěněte do dospělosti,“ míní Dychusová. Zmíněné problémy při venčení vodítko řeší tím, že se pes nemusí neustále připínat, protože kšíry nebo obojek jsou jeho součástí. 

Petra Dychusová, vyrábí obojky a vodítka pro psy
Fenka Rita s inovativním vodítkem.
Foto: Archiv Petry Dychusové

Ostravská podnikatelka vsadila na zářivé barvy a netradiční materiály, jako například portugalský korek. Všechny obojky a vodítka vyrábí sama v malé dílně v Ostravě-Porubě, materiály bere většinou od českých producentů. „Lano jsme s výrobcem odlišili nejen barvami, ale také hustějším splétáním, aby při ohybu psovi netrhalo chloupky,“ vysvětluje. Kvůli práci s kůží se také musela naučit ovládat vyřezávací laser, který si pronajímá v jedné místní firmě. „Pro chlapy v dílně to byl trochu šok,“ přiznává. 

E-shop podnikatelka spustila na začátku loňského roku a počáteční náklady už se jí stihly vrátit. Aby taky ne. Právě za doplňky pro psy, jako postroje, obojky, vodítka nebo oblečky, Češi za pandemie koronaviru nevídaně utráceli. Dokonce více než za krmiva. Podle dat skupiny Heureka se například prodej oblečků přes internet mezi lety 2020 a 2021 zvýšil meziročně o 259 procent, postrojů o 120 procent, obojků o 75 procent a vodítek o 74 procent. Oproti tomu prodej krmiv online vzrostl v té době „jen“ o deset procent. 

Dychusová inovativní vodítko prodává od cca 1100 korun. K tomu, jak velkou konkurenci podnikatelka v Česku má, ale žádná čísla nejsou. Doplňky pro psy prodávají i pod svou značkou jak velké řetězce, jako například Pet Center nebo Super Zoo, které se zaměřují na chovatelské potřeby, tak Hornbach nebo menší prodejci designových a prémiových doplňků, jako je například Hunter. 

V Česku lidé chovají asi dva miliony psů, průměrná rodina za ně utratí 16 tisíc korun ročně. Na celém trhu chovatelských potřeb se tak protočí miliardy korun každý rok. Podle agentury NielsenIQ se jen tržby za krmivo pro domácí zvířata, které Češi nakupují v kamenných obchodech, meziročně zvyšují o stovky milionů korun. Agentura údaje zveřejňuje vždy k červenci. Loni tak tuzemské domácnosti utratily za jídlo pro domácí zvířata 6,2 miliardy korun, v roce 2020 to bylo kolem šesti miliard a o rok dříve 5,7 miliardy.

Koupit předplatné HN jaro