Máte v telefonu naši aplikaci? Otázka, která za poslední rok u pokladen většiny supermarketů nahradila dlouholeté dotazování se po zákaznické kartě. A mnohdy je odpověď kladná. Podle údajů oslovených obchodů si aplikaci některého z nich stáhlo nebo ji aktivně využívá více než čtyři miliony tuzemských spotřebitelů. A jejich obliba stále roste, hlásí obchodníci. Ti díky nim své zákazníky znají lépe než kdy před tím. 

„Údaje z aplikací se využívají zejména pro nastavování slev, ať už plošných nebo cílených přímo na daného zákazníka či segment. Tímto obchodníci míří hlavně k vybudování loajality, což je také typicky hlavní sledovaný faktor. Jak často se zákazníci vracejí, zda zvyšují či snižují svou četnost nákupů,“ uvedl Radim Dudek, spoluzakladatel firmy Yieldigo, která řetězcům pomáhá s cenotvorbou. 

Supermarkety Tesco a Globus aplikaci spustily již v roce 2018. Zatímco Tesco nyní uvádí 1,4 milionu aktivních zákazníků, Globus asi 130 tisíc. Další obchodníci se začali ke konkurenci přidávat až v posledních dvou letech. Loni ji jako poslední představily Albert a Penny. 

Uživatelé v aplikacích vyplňují své jméno a telefonní nebo e-mailový kontakt. V některých případech i datum narození a adresu trvalého bydliště. „Vyžadujeme také souhlas se zpracováním osobních údajů o nákupním chování uživatele. Jedná se například o jeho nejoblíbenější produkty, o to, jak často aplikaci využívá a které její části jsou pro něj nejzajímavější,“ uvedl Tomáš Myler, mluvčí společnosti Lidl. „To nám v budoucnu umožní poskytovat ty nejlepší možné individuální nabídky, slevy i produkty,“ vysvětluje, k čemu tyto údaje potřebují.

Počet uživatelů Myler nesdělil, podle něj však aplikaci aktivně využívá 80 procent ze všech registrovaných, což považuje za velký úspěch. Čeští zákazníci v tomto patří k nejaktivnějším v Evropě, dodal Myler.

Podle Přemysla Průši, odborníka z Vysoké školy ekonomické v Praze, k úspěšnosti aplikací přispívá skutečnost, že si stále více lidí všech věkových kategorií zvyká na to, že vše potřebné najdou ve svém chytrém telefonu. A tento trend bude podle něj i nadále sílit.

Aplikace Můj Albert má podle společnosti 1,4 milionu stažení. Uživatelé jsou v ní odměňováni extra kredity za nákup zdravých produktů a řetězec jejím prostřednictvím propaguje i svou privátní značku Nature's promise.

Aplikace jsou dnes nástrojem pro podporu marketingu, obchodu, ale také osvěty třeba v oblasti zdraví,“ říká prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáš Prouza. „Díky nim je možné směřovat pozornost zákazníků na výrobky prodávané za výhodných podmínek, případně na konkrétní sortiment, který je třeba vyroben v souladu s trvalou udržitelností anebo přispívá na veřejně prospěšné projekty,“ míní.

Průša dodal, že i přes snahy supermarketů vybízet zákazníky ke koupi určitých produktů je to stejné jako u všech ostatních druhů propagace: teprve spotřebitel rozhodne, jestli si danou věc koupí, či nikoliv. Aplikace mu v tom může pomoci, ale nemůže ho k tomu donutit.

Romana Duníková z analytické společnosti NielsenIQ přirovnala význam aplikací k menšímu obchodu, kde prodavač zná zákazníky osobně a může jim poradit. „V případě obchodních řetězců jsou to ale data, která tuto roli zastanou,“ uvedla.

Obchodníci se shodují, že nejvyužívanější funkcionalitou jsou slevové kupóny a digitální účtenka. „Elektronickou účtenku upřednostňují čtyři pětiny registrovaných, díky čemuž počítáme úsporu za první rok na 19 tun papírových účtenek,“ poznamenal Jiří Mareček, ředitel komunikace obchodů Albert.

Tesco, Globus i Kaufland umožňují prostřednictvím aplikací také skenování produktů při nákupu. Kaufland tuto funkci plánuje rozšířit na zbývajících 30 prodejen a chce spustit funkci, která umožní platbu přímo v aplikaci. Podle mluvčí řetězce Renaty Maierl aplikaci supermarketu využívá přes milion zákazníků. 

Data z aplikací slouží pro řetězce také k plánování sortimentu, investic do rozvoje a spolupráci s dodavateli. K lepšímu zachycení a reagování na spotřebitelské trendy pomáhají i výrobcům potravin.

V Česku je co do tržeb největším potravinářským řetězcem Lidl, který patří do německé maloobchodní skupiny Schwarz. Ve finančním roce 2020/2021 utržil více než 73 miliard, což je meziročně o 15 procent více. Polepšil si i druhý Kaufland, rovněž patřící pod skupinu Schwarz. V uplynulém hospodářském roce utržil 64 miliard, meziročně o osm procent více.