Máte v telefonu naši aplikaci? Otázka, která za poslední rok u pokladen většiny supermarketů nahradila dlouholeté dotazování se po zákaznické kartě. A mnohdy je odpověď kladná. Podle údajů oslovených obchodů si aplikaci některého z nich stáhlo nebo ji aktivně využívá více než čtyři miliony tuzemských spotřebitelů. A jejich obliba stále roste, hlásí obchodníci. Ti díky nim své zákazníky znají lépe než kdy před tím.
„Údaje z aplikací se využívají zejména pro nastavování slev, ať už plošných nebo cílených přímo na daného zákazníka či segment. Tímto obchodníci míří hlavně k vybudování loajality, což je také typicky hlavní sledovaný faktor. Jak často se zákazníci vracejí, zda zvyšují či snižují svou četnost nákupů,“ uvedl Radim Dudek, spoluzakladatel firmy Yieldigo, která řetězcům pomáhá s cenotvorbou.
Supermarkety Tesco a Globus aplikaci spustily již v roce 2018. Zatímco Tesco nyní uvádí 1,4 milionu aktivních zákazníků, Globus asi 130 tisíc. Další obchodníci se začali ke konkurenci přidávat až v posledních dvou letech. Loni ji jako poslední představily Albert a Penny.
Uživatelé v aplikacích vyplňují své jméno a telefonní nebo e-mailový kontakt. V některých případech i datum narození a adresu trvalého bydliště. „Vyžadujeme také souhlas se zpracováním osobních údajů o nákupním chování uživatele. Jedná se například o jeho nejoblíbenější produkty, o to, jak často aplikaci využívá a které její části jsou pro něj nejzajímavější,“ uvedl Tomáš Myler, mluvčí společnosti Lidl. „To nám v budoucnu umožní poskytovat ty nejlepší možné individuální nabídky, slevy i produkty,“ vysvětluje, k čemu tyto údaje potřebují.
Počet uživatelů Myler nesdělil, podle něj však aplikaci aktivně využívá 80 procent ze všech registrovaných, což považuje za velký úspěch. Čeští zákazníci v tomto patří k nejaktivnějším v Evropě, dodal Myler.
Podle Přemysla Průši, odborníka z Vysoké školy ekonomické v Praze, k úspěšnosti aplikací přispívá skutečnost, že si stále více lidí všech věkových kategorií zvyká na to, že vše potřebné najdou ve svém chytrém telefonu. A tento trend bude podle něj i nadále sílit.
Aplikace Můj Albert má podle společnosti 1,4 milionu stažení. Uživatelé jsou v ní odměňováni extra kredity za nákup zdravých produktů a řetězec jejím prostřednictvím propaguje i svou privátní značku Nature's promise.
„Aplikace jsou dnes nástrojem pro podporu marketingu, obchodu, ale také osvěty třeba v oblasti zdraví,“ říká prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáš Prouza. „Díky nim je možné směřovat pozornost zákazníků na výrobky prodávané za výhodných podmínek, případně na konkrétní sortiment, který je třeba vyroben v souladu s trvalou udržitelností anebo přispívá na veřejně prospěšné projekty,“ míní.
Průša dodal, že i přes snahy supermarketů vybízet zákazníky ke koupi určitých produktů je to stejné jako u všech ostatních druhů propagace: teprve spotřebitel rozhodne, jestli si danou věc koupí, či nikoliv. Aplikace mu v tom může pomoci, ale nemůže ho k tomu donutit.
Romana Duníková z analytické společnosti NielsenIQ přirovnala význam aplikací k menšímu obchodu, kde prodavač zná zákazníky osobně a může jim poradit. „V případě obchodních řetězců jsou to ale data, která tuto roli zastanou,“ uvedla.
Češi začali kvůli růstu cen šetřit, shodují se obchody. Rekordně nakupují ve slevách
Obchodníci se shodují, že nejvyužívanější funkcionalitou jsou slevové kupóny a digitální účtenka. „Elektronickou účtenku upřednostňují čtyři pětiny registrovaných, díky čemuž počítáme úsporu za první rok na 19 tun papírových účtenek,“ poznamenal Jiří Mareček, ředitel komunikace obchodů Albert.
Tesco, Globus i Kaufland umožňují prostřednictvím aplikací také skenování produktů při nákupu. Kaufland tuto funkci plánuje rozšířit na zbývajících 30 prodejen a chce spustit funkci, která umožní platbu přímo v aplikaci. Podle mluvčí řetězce Renaty Maierl aplikaci supermarketu využívá přes milion zákazníků.
Data z aplikací slouží pro řetězce také k plánování sortimentu, investic do rozvoje a spolupráci s dodavateli. K lepšímu zachycení a reagování na spotřebitelské trendy pomáhají i výrobcům potravin.
V Česku je co do tržeb největším potravinářským řetězcem Lidl, který patří do německé maloobchodní skupiny Schwarz. Ve finančním roce 2020/2021 utržil více než 73 miliard, což je meziročně o 15 procent více. Polepšil si i druhý Kaufland, rovněž patřící pod skupinu Schwarz. V uplynulém hospodářském roce utržil 64 miliard, meziročně o osm procent více.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist