Francouzský miliardář Bernard Arnault, který kontroluje největšího světového výrobce luxusního zboží LVMH – Moët Hennessy Louis Vuitton, ve svých 73 letech na odchod do důchodu vůbec nepomýšlí. Od své rodiny a dalších akcionářů konglomerátu si dokonce nechal schválit, že šéf představenstva může na svém postu setrvat až do 80 let, tedy o pět let déle, než to bylo nastaveno původně.

Muž, který v posledním miliardářském žebříčku agentury Bloomberg zaujal s čistým jměním 171 miliard dolarů (tedy 3,9 bilionu korun) první místo a vystřídal tak Elona Muska, řídí impérium tvrdou rukou. Pěti dospělým potomkům (čtyřem synům a jedné dceři) sice svěřil vysoké manažerské posty, poslední slovo ovšem musí mít vždy on, poznamenal časopis Manager Magazin.

„Považuji se za velvyslance francouzského dědictví a francouzské kultury. Všechno, co děláme, je symbolické – a je spojeno s Versailles, s Marií Antoinettou,“ nechal se jednou slyšet Arnault.

Proslýchá se, že svoji druhou manželku Hélène, koncertní klavíristku, oslnil tím, že jí na tento nástroj zahrál díla Chopina a dalších velikánů klasické hudby.

Arnault vnímá rodinné podnikání jako dynastické, což znamená, že by mělo plynule přecházet z jedné generace na druhou. „Myslím, že základním problémem člověka je smrt,“ svěřil se během jednoho z velice mála rozhovorů, které novinářům poskytl. Dobře ví, že jednou bude muset odejít, ale nechce se mu. Své děti nabádá k souladu, avšak současně mezi nimi pěstuje rivalitu a posílá je do bitvy o nástupnictví, tedy o to, kdo bude mít v konglomerátu jednou hlavní slovo.

Potomstvo tak vůči sobě zachovává chladnou zdvořilost přesně tak, jak si to přeje otec. Ten si současně potrpí na to, že děti získaly tituly na prestižních univerzitách. Proto jim také svěřil důležité manažerské posty. Jediná dcera Delphine (47 let) je zástupkyní ředitele klíčové značky Louis Vuitton, Antoine (45) šéfoval obuvnické značce Berluti a nedávno se stal generálním ředitelem Dioru, Alexandre (30) je mužem číslo dvě u legendární newyorské šperkařské firmy Tiffany, Frédéric (27) řídí švýcarskou hodinářskou manufakturu Tag Heuer. A nejmladší Jean (23) odpovídá za vývoj hodinek v Louis Vuitton.

Arnault se pravidelně jednou měsíčně s dětmi schází v sídle LVMH na pařížské Avenue Montaigne u oběda. Není to jenom nějaké rodinné povídání ve „formátu pět plus jeden“ pro radost a potěšení, ale strategická rodinná porada o tom, jak v byznysu pokračovat. Uvedená šestice v konglomerátu tvoří ten nejužší mocenský kruh. „Ale nenechme se ošálit. Nakonec je to vždycky otec, kdo přijímá rozhodnutí,“ uvedl v rozhovoru pro list Le Monde nejmladší syn Jean. A jeho bratr Alexandre dodal: „Jistě, je to náš otec, ale současně také náš šéf.“

Arnault sám vzpomíná, jak ho jeho otec, majitel rodinné stavební firmy v severofrancouzském Roubaix, už jako malého chlapce bral na staveniště, aby viděl, jak tam jde „cvrkot“ a mohl tak jednou pokračovat v jeho díle. Bernard později otce přesvědčil, že výhodnější je podnikat v realitním trhu, sám se vrhnul na oblast luxusní módy.

Otcovy metody ale převzal. Vlastní děti bral už jako malé caparty s sebou na pravidelné „kontrolní dny“ v prodejnách jednotlivých značek v jeho portfoliu. Dospělí potomci ho i nyní doprovázejí na různé prezentace, během kterých se přísný patriarcha osobně zajímá o veškeré detaily předváděného zboží.

Dílo, které Arnault po sobě jednou zanechá, je úctyhodné. Konglomerát, který začal budovat ve druhé polovině 80. let minulého století, v současné době zahrnuje 75 luxusních a lifestylových značek prodávaných přibližně v 5600 obchodech v 80 zemích. Během letošního ledna až září zvýšil meziročně tržby o 28 procent na 56,5 miliardy eur. Čistý pololetní zisk za leden až červen meziročně stoupl skoro o 23 procent na 6,5 miliardy eur.

Francouzský miliardář ve svém impériu po celém světě zaměstnává kolem 175 tisíc lidí ve firmách, mezi které patří například výrobce luxusních tašek a kabelek Louis Vuitton; římská firma Bulgari proslulá ruční i průmyslovou výrobou hodinek, šperků a koženého zboží; či francouzský tvůrce špičkové a velice drahé módy Dior. Vlastní také značku šampaňského
Moët & Chandon i třeba německého výrobce sandálů Birkenstock.

„Má velice rád trofeje, bere to jako hru,“ řekl o něm jednou zesnulý módní návrhář Karl Lagerfeld, který pracoval pro luxusní módní dům Fendi – další ze značek LVMH.

Znalci trhu tvrdí, že k Arnaultově úspěchu nemalou měrou přispěla „industrializace luxusu“. Zdaleka ne všichni si mohou dopřát kosmetiku nebo módní oblečení. Zboží vysoké kvality vyráběné ve větších, nikoli „exkluzivních“ sériích, je však mnohem dostupnější.

Chcete vědět, co se děje v české a světové ekonomice? Co si o aktuálních trendech myslí lidé z byznysu, majitelé firem a jejich šéfové? Každý týden v pátek vám naši top autoři přinášejí výběr toho nejlepšího a pohled z byznysové strany. Odebírejte Byznys newsletter.