Brněnský prodejce letenek Kiwi.com loni utržil nejvíce od založení v roce 2012, a to 50 miliard korun, meziročně o 33 miliard více. Hrubý provozní zisk stoupl téměř na deset milionů eur, což je zhruba 237 milionů korun. V rozhovoru pro E15 to uvedl zakladatel společnosti Oliver Dlouhý. Jde o předběžné výsledky.

Firma založila byznys na tom, že díky speciálnímu algoritmu nabízí letenky i společností, které spolu nespolupracují. Poznamenaly ji dva pandemické roky, když v roce 2020 měla ztrátu přesahující miliardu korun, o rok později 304 milionů korun. Loni ale podle listu firma vytěžila efekt odkládané poptávky a zaznamenala rekordní výsledky.

„Pandemie zpřetrhala propojení světa, trh tak tenduje ke kratším letům. Ty dálkové se obnovují mnohem pomaleji. Kiwi.com bylo vždy silnější v segmentu kratších letů. Vnímáme se jako Uber pro lety. Chceme být ,letem v kapse‘ a nabízet tak levné lety, že jen vytáhnete telefon, spustíte apku a spoj za padesát až sto eur koupíte. Díky tomu jsme vyrostli rychleji než trh i konkurence, která historicky nejvíce vydělávala na dálkových letech,“ uvedl Dlouhý.

S firmou podle listu loni cestovalo 8,5 milionu pasažérů, což je meziročně více než dvojnásobek a o třetinu více než v dosud rekordním roce 2019. Vyhledávač loni prodal 16,6 milionu míst v letadlech, v letech 2021 a 2019 to bylo 7,9 a 12,2 milionu. Rezervací loni napočítal 5,6 milionu.

„Loňský rok začal příšerně kvůli omikronu, ten ale vymizel už v únoru. Na rozdíl od většiny konkurence, která spíše tlumila výdaje, jsme naopak investovali a šli do risku. Vyplatilo se to,“ uvedl Dlouhý.