ChatGPT usnadňuje spoustu lidských činností: píše za nás e-maily, vytváří prezentace, sumarizuje texty, odpovídá na otázky… Dokáže ale řídit firmu? Portugalský podnikatel João Ferrão dos Santos to zkusil a byl překvapený, co umělá inteligence v tomto směru dokáže.

Je to do velké míry pokus, který se veze na současné vlně zájmu o generativní jazykové modely, ale ukazuje, že využití AI je opravdu široké a zasahuje až do výsostně lidských cností spjatých s byznysem: nahrazuje – aspoň do určité míry – podnikavost, vynalézavost, kreativitu. A postará se i o nudnější část podnikatelského příběhu: přípravu smluvních dokumentů nebo psaní e-mailů.

Čtyřiatřicetiletý Santos není v oboru start-upů a technologických firem žádný nováček. Sám už několik start-upů založil a další podpořil jako andělský investor. V březnu letošního roku se ovšem pustil do zcela neprobádaných vod. Viděl razantní pokrok v oblasti jazykových modelů a rozhodl se, že otestuje, co všechno chytrý chatbot dokáže. Zeptal se aplikace ChatGPT, respektive její nejvýkonnější a nejpřesnější verze GPT4, jaký byznys začít, když má pouze tisíc eur jako vstupní kapitál a hodlá mu věnovat pouze jednu hodinu svého času denně. Umělá inteligence nabídla tři nápady:

  • Správa sociálních sítí

  • Online kurzy

  • Vlastní módní značka

Santos si vybral třetí variantu s tím, že bude prodávat trička a mikiny z udržitelné bavlny potištěné uměním vytvořeným umělou inteligencí. A pokračoval v konverzaci dotazem, jak se má jeho značka jmenovat. Nabídka zněla: Intellistyle, AIstetic, Cogniwear. Nepřekvapivě padla volba na druhou variantu, a tak se zrodil nový módní brand AIsthetic Apparel.

Posléze GPT4 vytvořila byznysplán s konkrétními doporučeními na cenotvorbu, tipy na dodavatele oblečení i logistických služeb, tvorbu e-shopu a marketingovou strategii. Zároveň chatbot vytvořil slogan „Wear the Future“ i zadání, podle něhož pak další AI služba Midjourney vytvořila logo značky.

Santos celý postup sdílel na sociálních sítích a stal se z toho virální hit. Během dvou hodin měl prvních 2500 eur jako investici od svých kamarádů a následně získal 100 tisíc eur v rámci takzvaného pre-seed finančního kola. GPT4 připravil term sheet, tedy soupis hlavních parametrů uvažované transakce, a následně i samotné akcionářské smlouvy.

Byznys se také rozjel velice pěkně: po pěti dnech už AIsthetic Apparel prodal triček a mikin za 10 tisíc eur. Umělá inteligence za Santose dál dělá spoustu „lidské“ práce: píše e-maily zákazníkům, příspěvky na sociální sítě…

„Celé jsem to začal s dětskou zvědavostí. Původně jsem myslel, že to bude měsíční projekt jen tak pro zábavu, ale zjistil jsem, že mě baví ten proces, byznysová cesta, a chci vědět, kam až povede,“ říká Santos, jenž má na svém profilu na LinkedInu jako pracovní pozici uvedené Human Co-founder, tedy lidský spoluzakladatel, v realitě ale podle svých slov funguje spíš jako výkonný pomocník umělé inteligence. „Jedno je jisté: nikdy mě podnikání nebavilo tak moc jako teď.“


Výběr týdne

Chmela z Tescomy opět promluvil

Petr Chmela, zakladatel české kuchyňské jedničky Tescoma, se na čtyři roky stáhl z veřejného prostoru. Věnoval se firmě, své oblíbené hudbě a musel se také vypořádat se smrtí společníka. Teď ovšem ohlásil a okomentoval rekordní skupinové tržby ve výši 128 milionů eur, což jsou v přepočtu tři miliardy korun.

Komárek neuspěl, Dospiva a Randa jsou na tom hůř

Několikaměsíční přetahování o nové zdanění hazardního byznysu v Česku má velké rozuzlení. A poraženými se nakonec stávají vlastně všichni zdejší hazardní magnáti, píše kolega Pavel Novotný v textu o tom, jak vládní balíček dopadl na citlivou oblast, v níž mají zájmy mnozí čeští miliardáři.

Češi se zbavují chat a chalup

V časech covidových lockdownů to bylo terno, teď je to spíš přítěž. Češi se zbavují svých chat a chalup, což je trend, který začal už loni, ale letos je palčivě vidět, že to nebudou mít tak jednoduché. Zájem kupců je slaboučký.

Raketa jménem EPH

V rachotu okolo vládního balíčku to možná poněkud zapadlo, ale tohle je zpráva jak hrom. Křetínského energetická skupina vydělala 87 miliard korun čistého, třikrát více než v roce 2021. O vítězi energeticky turbulentního roku není pochyb…

Eurové úvěry? Na to se podíváme

Historicky nejvyšší podíl eurových úvěrů v tuzemské ekonomice budí pozornost ČNB. Ta proto spustila v bankách sérii dohlídek, které mají prozkoumat, zda půjčky v cizích měnách neohrožují jejich stabilitu. A bankovní domy se nyní obávají, že po návštěvách  inspektorů přijdou i omezení tohoto dosud rychle rostoucího byznysu.

Hmyz v Česku nechceme

Dezinformátoři a tvůrci konspiračních teorií mají nový hit: přidání cvrčků a larev potemníka stájového na seznam druhů, které Evropská unie uznává jako potraviny. Na vlnu částečně naskočil i expremiér Andrej Babiš, přitom je má namleté v celé řadě špekáčků či salámů od Kosteleckých uzenin z jeho svěřenského holdingu Agrofert.

Drony nejen jako kurýři zásilek

Češi mají velké know-how v dronech, zejména v těch, které dokážou létat autonomně v rojích. Koncentruje se zejména na ČVUT ve skupině Martina Sasky, jehož tým vyvíjí stroje schopné například hasit požáry v mrakodrapech, dělat automatickou inventuru skladů nebo třeba v lese označovat stromy napadené kůrovcem…

 

Chcete vědět, co se děje v české a světové ekonomice? Co si o aktuálních trendech myslí lidé z byznysu, majitelé firem a jejich šéfové? Každý týden v pátek vám naši top autoři přinášejí výběr toho nejlepšího a pohled z byznysové strany. Odebírejte Byznys newsletter.