Španělská automobilka Seat, která je součástí koncernu Volkswagen, přestane vyrábět klasické automobily jako dosud, auta budou vznikat pouze pod značkou Cupra. Název značky Seat nezmizí, ale skupina Volkswagen pro něj najde jinou roli. V rozhovoru s britským automobilovým časopisem Autocar to na mnichovském autosalonu IAA Mobility řekl šéf značky VW Thomas Schäfer.

Stávající modely Seat se spalovacími motory se budou vyrábět do konce svého životního cyklu. V budoucnu by se Seat pravděpodobně mohl zaměřit na jiné dopravní prostředky a řešení mobility, například na elektrické koloběžky. Začal s tím již u modelu Seat Mó. Jednou z možností, které jsou stále ve hře, je i zaměření na malá auta.

Schäfer uvedl, že investovat jak do Seatu, tak do Cupry jako hlavních automobilových značek by bylo neúnosné a že ziskový potenciál u Cupry je mnohem větší. Proto Volkswagen bude výrazně investovat do Cupry.

Značka Seat prohlášení Schäfera ale mírní. „Seat je nyní silnější než kdy předtím a nyní máme nejlepší modelovou nabídku v historii. Uvedeme na trh inovovanou Ibizu, Aronu i Leon a jako modely v úsporných variantách, například s plug-in hybridním pohonem, je budeme nabízet do doby, než se definitivně ukončí prodej aut se spalovacími motory,“ vydalo vedení Seatu po informacích, které se v médiích objevily.

„Hledáme nyní nové formy mobility, které by více vyhovovaly mladým lidem. Jisté zkušenosti už máme,“ dodalo tiskové oddělení Seatu.

Značka Cupra začínala jako část Seatu, ale přešla na výrobu vlastních modelů. Po modelu Cupra Formentor přichází Cupra Tavascan. Kromě toho firma předvedla nový hatchback z konceptu nazvaného Cupra UrbanRebel a sportovní vůz Cupra DarkRebel.

Sériová verze modelu z konceptu UrbanRebel se bude jmenovat Raval a začne se vyrábět v roce 2025 v závodě Seatu ve španělském Martorellu, spolu se svými platformovými dvojčaty z dalších značek Volkswagen Group, včetně modelu Volkswagen ID 2.

Investice do výroby v Martorellu podle Schäfera ukazuje, že Volkswagen chce zůstat ve Španělsku. To potvrdila rovněž investice do nové továrny na baterie pro elektromobily ve Valencii.

„S vládou nemáme žádné problémy,“ řekl Schäfer k rozhodnutí ukončit výrobu aut pod značkou Seat a dodal, že španělští zákazníci také dobře reagovali na Cupru. Ta se podle něj stala nejrychleji rostoucí značkou v Evropě.

Schäfer také dodal, že se vedly debaty o možnosti dříve ztrátovou značku Seat oživit. Rozhodnutí, aby se hlavní automobilovou značkou stala Cupra, nakonec podpořil její větší výdělečný potenciál a dosavadní úspěchy.

Chcete vědět, co se děje v české a světové ekonomice? Co si o aktuálních trendech myslí lidé z byznysu, majitelé firem a jejich šéfové? Každý týden v pátek vám naši top autoři přinášejí výběr toho nejlepšího a pohled z byznysové strany. Odebírejte Byznys newsletter.