Česká republika rozhodně nepatří k zemím, které by se mohly chlubit rychlostí výstavby dopravní (a koneckonců ani jiné) infrastruktury. To je známá věc. Přesto se čas od času vynoří příběh, který překoná vše, s čím se u nás vcelku běžně setkáváme. Třeba jako zatím stále nedokončená sága o prvním úseku D3, který se začal stavět v roce 1988, ale motoristům ani v roce 2023 neslouží jako plnohodnotná dálnice.

To místo zná každý, kdo v uplynulých deseti letech vyrazil z Prahy na jich Čech po „benešovské“. Poté co přežije vyhlídkovou jízdu nebo postávání v kolonách na přetížené silnici I/3, přichází za Miličínem vysvobození v podobě nájezdu na dálnici. Jenže zhruba po patnácti kilometrech se provoz vrací do jednoho pruhu, následuje přejezd do protisměru a opačný jízdní pás připomíná něco mezi opuštěným staveništěm a nepodařenou rekonstrukcí vozovky, která mezitím zarůstá vegetací. Po několika stovkách metrů se auta vrací zpět, dálnice pokračuje až k Budějovicím.

Právě jste projeli po nejstarším úseku dálnice D3, zhruba tříkilometrovém obchvatu Tábora. Zahájení stavby: 1988. Uvedení do provozu: 1991. Tehdy ovšem formálně ještě nešlo o dálnici, ale o čtyřpruhovou silnici první třídy. To vedle nižší povolené rychlosti znamená také mírnější pravidla pro výstavbu okolo komunikace. A tak v jejím okolí postupně vyrostly dvě čerpací stanice a prodejna se servisem motocyklů. Když se ale po více než dvaceti letech od postavení dočkal obchvat prodloužení a měl se i na papíře proměnit v opravdovou dálnici, nastal problém.

Ředitelství silnic a dálnic totiž plánovalo zrušit z pohledu norem nevyhovující sjezd k čerpací stanici a motocentru. Jenže úředníci narazili – majitelé motocentra totiž na konci 90. let nezískali stavební povolení na dočasnou stavbu jako čerpací stanice, ale trvalé. To znamená, že jim stát nemohl odříznout přístupovou cestu k jejich provozovně tím, že zruší sjezd.

Tehdejší vedení ŘSD se tím ale nijak netrápilo a pokračovalo v přestavbě obchvatu na dálnici. Majitelé motocentra se tak ve snaze o záchranu svého byznysu obrátili na soud a ten v létě 2013 rozhodl o zastavení stavby. Ministerstvo dopravy pak neuspělo ani s kasační stížností u Nejvyššího správního soudu a od té doby stavba stojí. Už přes deset let se tak okolo Tábora jezdí pouze po polovině dálnice, zatímco ta druhá pustne.

Teď to ale vypadá, že by se u Tábora mohlo opět začít stavět. Jihočeský krajský úřad totiž rozhodl o vyvlastnění z pohledu státu problematických staveb. Pravda, majitelé můžou ještě v měsíční lhůtě proti rozhodnutí podat žalobu, kterou by řešil správní soud. ŘSD ale věří, že se tentokrát opravdu na rozkopanou dálnici vrátí bagry a úsek se po více než 35 letech od zahájení prvních prací dočká dokončení.

Šlo to udělat jinak? Jistě – o odškodnění se mluvilo hodněkrát. ŘSD například uvedlo, že majitelům nabídlo 20 milionů korun, ti ale tvrdili, že šlo o částku o jeden řád nižší, přičemž do vybudování byznysu investovali podle svých slov 40 milionů korun. Byla by třeba taková suma příliš vysoká? Troufám si říct, že rozhodně ne. Stačí vzít v úvahu hodnotu času, kterou motoristé za více než deset let ztratili v kolonách kvůli nehodám v omezení, případně samotné škody, které takto vznikly. A samozřejmě nesmíme zapomínat na to, že celý problém vznikl kvůli chybnému rozhodnutí úřadu, který vydal stavební povolení. A za chyby se holt platí.


Výběr týdne

Jak se stát rentiérem ve 40

Schopnost uspořit podstatnou část příjmu, omezit zbytné výdaje a dát tomu čas – to jsou hlavní součásti plánu, který vás nasměruje k finanční nezávislosti. Jak vydělat dost peněz – takové je hlavní téma magazínu HN Rentiér, který vyšel v úterý a seženete ho u všech dobrých prodejců a také na našem webu.

Kde koupit byt

Jedním z nejoblíbenějších způsobů investování je v Česku nákup nemovitostí. Otázkou ale je, kde investiční byt pořídit. Sestavili jsme žebříček krajských měst a porovnali, která z nich jsou na koupi bytu nejvhodnější.

Co nového v Liberty

Gupta udělal vstřícný krok vůči státu. V Liberty Ostrava ale panuje nervozita, výroba oceli klesla o dvě třetiny. Největší tuzemský výrobce stavební oceli nezažívá lehké období. Poptávka spadla o 40 procent a růžové nejsou ani vyhlídky.

Dlouhé fixace jdou nahoru

Ani po několika měsících jednání není stále jasno o tom, kolik si banky budou účtovat za předčasné splacení hypotéky. Nyní to vypadá, že by poplatky mohly být podstatně nižší, než by si banky přály. Pro klienty to ale paradoxně nemusí být příliš dobrá zpráva. Ukázal to krok jedné z velkých bank, která jako první reagovala výrazným zdražením úvěrů s dlouhou fixací. A další hráči zřejmě budou následovat.

Do Česka dorazilo zlevňování

Některé obchodníky trápí klesající poptávka, rozhodli se tak apetit zákazníků podpořit slevovými akcemi. Dolů jdou hlavně ceny sportovního vybavení, zlevňuje ale také Ikea nebo některé druhy potravin.

Jak vybrat dluhopis

Korporátní dluhopisy přitahují investory vysokými výnosy. Jenže dluhopisy si nejsou rovny, co se týče rizikovosti. Podívali jsme se proto na nabídku dluhopisů velkých firem kotovaných na českých burzách, které nabízejí i více než desetiprocentní výnos. Zjistili jsme možnosti, jak si dané dluhopisy může běžný investor koupit.

Konec partnerství v Home Creditu

Po 11 letech má letos skončit spolupráce největší tuzemské investiční skupiny PPF rodiny Kellnerových a společnosti Emma Capital Jiřího Šmejce ve finančním sektoru. Tuzemský investiční lídr vykoupí podíl v Home Credit Group (HCG), jejž drží Šmejcova Emma Capital prostřednictvím společnosti Emma Omega. Ta vlastní ve skupině Home Credit 8,82 procenta. HCG poskytuje spotřebitelské úvěry na řadě trhů světa.

Chcete vědět, co se děje v české a světové ekonomice? Co si o aktuálních trendech myslí lidé z byznysu, majitelé firem a jejich šéfové? Každý týden v pátek vám naši top autoři přinášejí výběr toho nejlepšího a pohled z byznysové strany. Odebírejte Byznys newsletter.