Tržby v maloobchodě v Česku loni v listopadu poprvé po 18 měsících poklesu meziročně vzrostly. Zvýšily se o 0,9 procenta. Proti předchozímu měsíci byly vyšší o procento. Vyplývá to z údajů, které v pátek zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ).

„Na zvýšení se podílel prodej nepotravinářského zboží a pohonných hmot. I nadále však pokračoval pokles tržeb za prodej potravin,“ uvedla k meziročnímu vývoji vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a služeb ČSÚ Jana Gotvaldová.

Tržby za pohonné hmoty meziročně vzrostly o 3,7 procenta, za nepotravinářské zboží o 1,3 procenta. Za potraviny naopak obchodníci utržili o 0,7 procenta méně než v listopadu 2022. Celkové číslo nezahrnuje prodej a opravy motorových vozidel. Tržby za ně se v listopadu meziročně zvýšily o 4,7 procenta, meziměsíčně pak o 0,8 procenta.

Specializované prodejny s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím utržily meziročně bezmála o deset procent více. V drogeriích vzrostly tržby o 7,2 procenta, v prodejnách s počítačovým a komunikačním zařízením o 6,6 procenta a tržby za výrobky pro kulturu, sport a rekreaci se zvýšily o 0,3 procenta. Prodejnám s výrobky pro domácnost naopak klesly tržby o 6,5 procenta a obchodníci s oděvy a obuví si pohoršili o 6,2 procenta.

„Tržby ve specializovaných prodejnách potravin se snížily o 1,4 procenta a v nespecializovaných prodejnách s převahou potravin o 0,7 procenta. V nespecializovaných prodejnách s převahou nepotravinářského zboží se tržby zvýšily o 9,3 procenta,“ uvedli statistici. Internetové a zásilkové obchody utržily v listopadu meziročně víc o 5,6 procenta.

Analytici: Růst je překvapením

To, že maloobchodní tržby v listopadu meziročně vzrostly, je podle analytiků překvapením. Trh počítal s dalším meziročním snížením, řekli ČTK. Zda se spotřebitelská nálada v Česku opravdu začíná výrazněji zvedat, ale podle nich ukážou až nadcházející měsíce. Roli mohli hrát nákupy vánočních dárků ve slevách. 

„Jestli už jde o dlouho vyhlížený obrat nebo jen uspíšení vánočních nákupů motivované slevami, ukážou až prosincová čísla. V každém případě do normálu se začne nákupní chování spotřebitelů vracet nejpozději na začátku příštího roku,“ řekl ČTK hlavní ekonom Banky Creditas Petr Dufek. Upozornil, že ve srovnání s rokem 2019 před koronavirovou pandemií byly tržby v listopadu reálně o čtyři procenta nižší.

Za listopad trh podle hlavního ekonoma společnosti Generali Investments CEE Radomíra Jáče počítal s meziročním poklesem o 1,6 procenta. „Samozřejmě nelze vyloučit, že například hned data za prosinec vykážou určitou korekci v podobě meziměsíčního poklesu maloobchodních tržeb, nicméně listopadová data potvrzují, že spotřeba domácností může v loňském závěrečném čtvrtletí vykázat mnohem lepší výsledek, než tomu bylo ve třetím čtvrtletí,“ řekl. Další růst maloobchodních tržeb může podle něj brzdit stále přetrvávající obava domácností z cen energií a potravin.

Za meziročním zvýšením maloobchodních tržeb v listopadu může stát pomalejší tempo růstu inflace, uvedl ekonom společnosti UniCredit Bank Jiří Pour. „V letošním roce očekáváme pokračování tohoto trendu a spotřeba domácností by se měla vrátit do pozice tahouna růstu HDP,“ uvedl.

Analytik společnosti Akcenta Miroslav Novák řekl, že růst maloobchodních tržeb bude v příštích měsících pravděpodobně pozvolný. „Rozhodně se nebude jednat o žádný boom v utrácení. Listopad přinesl další náznak toho, že je pokles maloobchodu u konce a spotřeba domácností začíná přece jen pomalu ožívat. Pro potvrzení si však bude lepší počkat na další měsíce a na to, jak se bude v letošním roce vyvíjet spotřebitelská inflace a jak rychle porostou reálné mzdy,“ doplnil.

Hlavní ekonom společnosti Cyrrus Vít Hradil poukázal na to, že například v Polsku již maloobchodní tržby o 19,2 procenta překonaly hodnoty z předpandemického roku 2019. „Na Slovensku zaostávají o umírněných 1,7 procenta a evropský průměr je již v plusu o 2,7 procenta. Právě slabá spotřeba domácností tak zůstává hlavní brzdou české ekonomiky a je i důvodem, proč ve stejném období vykazuje v celé Evropské unii nejhorší výkon český hrubý domácí produkt,“ dodal.

Chcete vědět, co se děje v české a světové ekonomice? Co si o aktuálních trendech myslí lidé z byznysu, majitelé firem a jejich šéfové? Každý týden v pátek vám naši top autoři přinášejí výběr toho nejlepšího a pohled z byznysové strany. Odebírejte Byznys newsletter.