Pro německou automobilku Volkswagen je značka jejího vlastního currywurstu možná tak důležitá jako pro švédskou IKEA její masové kuličky. Klobása s kari a kečupem připravovaná od roku 1973 v řeznictví, které je součástí hlavního závodu ve Wolfsburgu loni zažila velký nárůst prodejů. Patří k oblíbeným rychlým jídlům nejen u tisíců zaměstnanců v šesti závodech automobilky, ale prodává se i v řadě supermarketů v Dolním Sasku.
Za rok 2023 se prodalo rekordních 8,33 milionu kusů všech variant currywurstu. Tedy o téměř 400 tisíc kusů více než o rok dříve. Uvedla to agentura DPA s odvoláním na údaje závodní rady VW. K rekordu přispěla varianta hotdog, uvedená na trh v roce 2021. Této novinky se loni prodaly téměř dva miliony kusů. Klasického currywurstu se prodalo 6,4 milionu kusů.
Právě rok 2021 byl pro historii kořeněné klobásy v německé automobilce zásadní, protože se stal součástí "kulturní války" v rámci koncernu. Ve snaze o modernější tvář totiž podniková kantýna v hlavní budově centrály německé automobilky ve Wolfsburgu přestala nabízet masovou klobásu, ale jen jeho vegetariánskou podobu. A to proto, že tato kantýna přešla na podávání vegetariánské stravy. V ostatních více než 30 jídelnách a kioscích v závodě zůstal currywurst v tradiční nabídce i tehdy zachován.
Kam z Česka pro levnější Teslu a Škodu Enyaq? Rozdíly v cenách ojetin jdou i do stovek tisíc
Přesto vyřazení currywurstu vzbudilo značný rozruch. Mimo jiných tento krok kritizoval bývalý německý kancléř Gerhard Schröder. Ten byl předtím dlouholetým zemským premiérem spolkové země Dolní Sasko, která je druhým největším akcionářem automobilky.
Od léta 2021 přešla i vegetariánská kantýna opět k podávání masového currywurstu. Ten si trvale drží pozici neprodávanějšího jídla ve Volkswagenu.
Volkswagen je největším výrobcem automobilů v Evropě. Na globálním automobilovém trhu patří tomuto německému koncernu druhá příčka za japonským konkurentem Toyota Motor. V loňském roce se kromě prodejů currywusrtů zvýšil i celosvětový prodej osobních aut. Začátkem března zveřejnila statistiky, že prodeje stouply o téměř 12 procent na 9,24 milionu vozů. Tržby Volkswagenu se zvýšily o 15,5 procenta na 322,3 miliardy eur.
Provozní zisk se ale lni zvýšil jen o dvě procenta na 22,6 miliardy eur. Údaje o vývoji čistého zisku automobilka zveřejní až 13. března. Pro letošní rok navíc VW uvedl, že očekává zpomalení růstu.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist