V pondělí ráno je ve Špindlerově Mlýně kolem 2400 lidí. Pouze o 24 hodin dříve se jich přitom v oblíbeném krkonošském turistickém středisku nachází více než dvojnásobek, konkrétně 5800. Extrémní výkyvy v počtu osob v průběhu týdne se týkají i dalších turistických center či velkých měst. Například v Praze se ve čtvrtek kolem poledne pohybuje asi 1,4 milionu lidí, v neděli ráno se jich v hlavním městě nachází sotva milion.

Geolokační data představilo na konci loňského roku ministerstvo vnitra. Jedná se o agregované a anonymizované údaje od všech tří největších mobilních operátorů z celkem 10,3 milionu SIM karet. Jednotlivá města k nim mají přístup zdarma a mohou je využít například při plánování umístění úřadů, mateřských škol nebo při tvorbě územních plánů. 

Například Brno využívá data z mobilních telefonů lidí už osm let. Magistrátu pomáhají udělat si přesnější obrázek o počtu lidí, kteří v jihomoravské metropoli žijí. „To nám bohužel čísla o trvalém pobytu neřeknou, tak si musíme pomoci tímto alternativním nástrojem,“ vysvětluje mluvčí Brna Radka Loukotová. „Obyčejně nám pomáhají odůvodnit existenci například školek v nově budovaných čtvrtích nebo částech obcí, kde by podle trvalých pobytů poptávka neměla být, ale lidé tam reálně žijí,“ dodává.

Kromě toho, že Brno dlouhodobě zkoumá také data o počtech lidí, kteří do města dojíždějí za
prací, radnice sleduje i návštěvnost kulturních a sportovních akcí, případně počty turistů. „Data vám řeknou, co se ve městě aktuálně děje. Kolik lidí od vás odjíždí nebo naopak přijíždí. Mohou také pomoci k ověření, zda u vás lidé mají dostatečné zázemí v oblasti školství, zdravotní péče či pracovních příležitostí,“ uvádí obchodní ředitel pro státní správu ve společnosti T-Mobile Štěpán Čekal.

Podle něj je budoucnost využití dat také v dopravě. „Anonymizovaná geolokační data pomohou identifikovat kdy, odkud a kam občané pravidelně do města přijíždí a na jejich základě lze efektivněji regulovat hromadnou dopravu. Například posílením četnosti spojů během špičky. Předpokládám, že trend využívání těchto dat bude v dalších letech ještě sílit,“ míní Čekal.

Právě pro budoucí rozvoj různých způsobů dopravy ve městě hodlá informace z mobilních telefonů použít město Jičín. Radnice aktuálně pracuje na Plánu udržitelné městské mobility, který by měl být dokončen v příštím roce. Takzvaná big data od operátora T-Mobile patří mezi vstupní data, na jejichž základě navrhnou úředníci konkrétní opatření. „Dlouhodobě udržitelná městská mobilita musí být založena na snížení závislosti občanů na individuální automobilové dopravě a na její náhradě jinými způsoby přesunu. Zásadní bude poskytnout občanům přístup k bezpečným, finančně dostupným a přístupným dopravním systémům,“ uvádí mluvčí města Jan Jireš.

V úvodu zmíněná data ministerstva vnitra ukázala kromě vytíženosti turistických center a velkých měst například také trasy, po nichž se lidé nejčastěji pohybují – podle analýzy lidé v Česku nejčastěji dojíždějí z Kladna do Prahy. V hlavním městě navíc podle dat z mobilních telefonů žije reálně o 200 tisíc lidí víc, než kolik ukazují oficiální statistiky Českého statistického úřadu.