Volkswagen plánuje podle britského deníku Financial Times uzavřít nejméně tři německé závody, zrušit desítky tisíc pracovních míst a snížit platy o 10 procent. V pondělí to uvedl nejvyšší představitel zaměstnanců společnosti. Záměr snížit platy o desetinu už oznámil největší evropský výrobce automobilů odborářům.

Restrukturalizace by znamenala první uzavření domácích závodů v 87leté historii společnosti a vyvolala boj s odbory. VW má v Německu 10 závodů a 300 000 zaměstnanců.

VW varoval, že jsou nutná radikální opatření, protože největší evropský výrobce automobilů čelí silné konkurenci v Číně, zpomaluje prodeje na dalších hlavních trzích a musí zvládnout nákladný přechod na elektrická vozidla.

VW v pondělí uvedl, že nebude komentovat „spekulace o důvěrných rozhovorech s odbory IG Metall a jejich podnikovou radou“, a dodal, že společnost je v „rozhodujícím bodě“.

Daniela Cavallová, vedoucí odborové podnikové rady VW, řekla zaměstnancům shromážděným v hlavním závodě společnosti ve Wolfsburgu, že manažeři mají dva dny na to, aby změnili své plány, protože naznačila budoucí stávky. Podniková rada zastupuje zaměstnance VW a má polovinu křesel v dozorčí radě.

Cavallová řekla, že generální ředitel Oliver Blume si „zahrává s obrovským rizikem“. „Přerušíme rozhovory a uděláme to, co musí dělat pracovní síla, když se bojí o svou existenci,“ varovala.

Podle odborů je ohrožen zejména závod v Osnabrücku, který nedávno přišel o nadějnou zakázku od automobilky Porsche. Navíc vedení plánuje propouštění a v ohrožení jsou podle odborů desítky tisíc pracovních míst. Celá oddělení mají být uzavřena nebo přesunuta do zahraničí.

„Tyto plány se týkají všech německých závodů značky VW. Žádný z nich není v bezpečí,“ řekla Cavallová bez dalších podrobností. Samotná značka VW v Německu zaměstnává zhruba 120 tisíc lidí, z toho asi polovina jich pracuje ve Wolfsburgu. Celkem má automobilka v Německu deset výrobních závodů a včetně dalších značek téměř 300 tisíc zaměstnanců.

VW v září formálně vypověděl dohodu o zajištění pracovních míst, která bránila propuštění zaměstnanců v jeho německých podnicích. Dohoda platila od roku 1994. Propouštět by mohl začít od poloviny roku 2025. Začátkem září také firma uvedla, že nevylučuje zavírání závodů a propouštění.

Vedení firmy a odborová organizace IG Metall se ve středu sejdou ke druhému kolu jednání o vnitropodnikové mzdové dohodě. Již v prvním kole, které se konalo v září, VW odmítl požadavky IG Metall na zvýšení mezd o sedm procent a místo toho trval na úsporách. VW zatím neposkytl žádné další podrobnosti. Podle Cavallové VW nyní požaduje snížení mezd o deset procent a nulové zvýšení v příštích dvou letech.

Volkswagen drtí vysoké ceny energií, tíživé bruselské regulace, zelená agenda či nezachycený nástup elektromobility,“ uvedl hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda. „Automobilka rovněž doplácí na chyby managementu, jenž se po skandálu Dieselgate před devíti lety snažil tak horlivě a nekriticky následovat často spíše ideologicky nastavené cíle Bruselu, až se ocitl v jedné z nejtěžších chvil ve své takřka 90leté historii, během níž dosud nikdy nezavřel žádnou svou německou fabriku, což je tedy čin, jejž nyní zvažuje.“

Hlavní značka VW se již léta potýká s vysokými náklady a podle výnosů výrazně zaostává za koncernovými společnostmi jako Škoda, Seat a Audi.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist