Provozní zisk německé automobilky Volkswagen ve třetím čtvrtletí meziročně klesl o 42 procent. Společnost vykázala zisk před úroky a zdaněním (EBIT) 2,86 miliardy eur (72,5 miliardy Kč) při tržbách 78,5 miliardy eur. Na vině je slabý výkon hlavní stejnojmenné značky osobních vozů a vysoké náklady, včetně nákladů na modernizaci modelů. Firma, pod kterou spadá česká automobilka Škoda Auto, to uvedla ve svém středečním sdělení. Provozní marže podniku se snížila na 3,6 procenta, což je nejnižší hodnota za poslední čtyři roky.
Provozní zisk celého koncernu Volkswagen v prvních třech čtvrtletích letošního roku klesl zhruba o pětinu na 12,91 miliardy eur z 16,24 miliardy eur ve stejném loňském období.
Jedním z mála světlých bodů ve výsledcích byl zlepšující se příjem objednávek v západní Evropě v období od července do září. Na trh totiž postupně přicházely nové modely, uvedl finanční ředitel Arno Antlitz.
Zisk zhruba odpovídá průměrnému odhadu analytiků v anketě společnosti LSEG ve výši 2,80 miliardy eur. Největší evropská automobilka v průběhu čtvrtletí dvakrát snížila svůj roční výhled kvůli oslabující poptávce v Číně. Připojila se tak ke svým kolegům BMW a Mercedes-Benz, kteří také hlásí potíže.
Dosavadní trápení v elektromobilitě? Chybný odhad z doby před čtyřmi lety, zní z Volkswagenu a Škody Auto
Volkswagen svádí boj s odbory o plánovanou reorganizaci. Ta poprvé v 87leté historii firmy zahrnuje i možné uzavření závodů na domácí půdě. Druhé kolo jednání mezi vedením a mocnými německými odbory IG Metall začíná ve středu. Šéf závodní rady pohrozil přerušením rozhovorů a zahájením stávek. Šéfka závodní rady Volkswagenu Daniela Cavallová nedávno uvedla, že podnik plánuje zavřít v Německu nejméně tři závody a zrušit desítky tisíc pracovních míst.
Klíčová značka VW, kterou mají plánované škrty postihnout nejvíce, dosáhla za prvních devět měsíců roku pouze dvouprocentní provozní marže. „To poukazuje na naléhavou potřebu výrazného snížení nákladů a zvýšení efektivity,“ uvedl finanční ředitel Arno Antlitz. "My jsme nezapomněli, jak vyrábět skvělá auta, ale máme výrobní náklady, které ani zdaleka nejsou konkurenceschopné," citovala jej agentura Reuters.
Na celkovém poklesu prodejní marže má vinu i propad prodeje nejziskovějších sportovních vozů Audi a Porsche. O sedm procent slabší pak byl celkový prodej všech vozů koncernu. Růst v Severní Americe, který dosáhl 6,4 procenta, nedokázal vykompenzovat 15procentní pokles prodeje v Číně. Ta je hlavním trhem Volkswagenu a na jeho odbytu se podílí asi třetinou. Ve třetím čtvrtletí se také snížil prodej elektrických modelů o deset procent.
Volkswagen, který je největším soukromým zaměstnavatelem v Německu, chce většiny plánovaných miliardových úspor dosáhnout snížením mezd, uvedl v úterý deník Handelsblatt s odvoláním na dokument představenstva. Navrhované desetiprocentní snížení mezd jen u hlavní značky by přineslo téměř 800 milionů eur ročně, cituje list z dokumentu. Uzavření a prodej závodů by zajistily podstatně menší úspory, dodává deník.
"Volkswagen ve třetím čtvrtletí překonal očekávání tržeb, což bylo pouze náplastí na celkově neuspokojivé výsledky. Firmě kvůli napjaté tržní situaci meziročně klesla provozní marže, která ve třetím čtvrtletí nesplnila odhad. Pod odhady skončil i počet dodaných vozů," napsal ČTK analytik XTB Tomáš Cverna. Volkswagen se podle něj nachází ve složité situaci, která si žádá razantní kroky. Pokud opatření spojená s redukcí nákladů v Německu nebudou úspěšná, mohou se snahy o restrukturalizaci v rámci koncernu posunout i za hranice Německa, varuje Cverna.
Největší vinu za současnou situaci největší evropské automobilky nesou podle deníku The Wall Street Journal (WSJ) politici a jejich plány na ochranu klimatu. "Německý automobilový průmysl se ocitl v kleštích mezi vyššími cenami energií, které zvyšují výrobní náklady, a předpisy pro elektromobily, které zpomalují prodej. Volkswagen se pod tímto tlakem hroutí," napsal deník.
Akcie Volkswagenu od začátku roku ztratily přibližně 20 procent. Celoevropský index automobilek ve stejném období odepsal kolem deseti procent.
Škoda vydělává
Provozní zisk automobilky Škoda Auto v prvních třech čtvrtletích letošního roku vzrostl o více než třetinu na 1,699 miliardy eur (zhruba 43 miliard Kč) z 1,260 miliardy eur ve stejném loňském období. Tržby společnosti Škoda Auto se zvýšily na 20,399 miliardy eur z 19,659 miliardy před rokem. Automobilka v období od ledna do září dodala zákazníkům 671 264 vozů, tedy o 4,5 procenta více než před rokem.
Škoda Auto zaměstnává zhruba 37 tisíc lidí a v České republice provozuje tři výrobní závody. Má výrobní kapacity v Číně, na Slovensku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství.
„Volkswagen se nachází ve složité situaci, která si žádá razantní kroky. Pokud opatření spojená s redukcí nákladů v Německu nebudou úspěšná, mohou se snahy o restrukturalizaci v rámci koncernu posunout i za hranice Německa. Konečné slovo bude ale mít ziskovost jednotlivých výrobních závodů. V prospěch Škody hraje to, že díky její nabídce se jí daří udržovat silnou pozici na evropském trhu,“ uvedl analytik XTB Tomáš Cverna.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist