Investoři podle právníka Davida Wilhelma z kanceláře White & Case moc dobře vnímají, že český stát jedná v oblasti PPP projektů jako důvěryhodný partner. V tomto ohledu je podle něj zásadní, že se daří výstavba na projektu dálnice D4, jejíž část se staví právě formou PPP projektu. A jelikož investoři vidí, že je tu připraveno hned několik dalších podobných projektů, vědí, že má smysl se do budoucna o Česko zajímat.

V Evropě se za poslední dekády uskutečnily stovky PPP projektů, proč se v Česku rozjíždějí až nyní?

Aby o spolupráci soukromého a veřejného sektoru bylo možné vůbec uvažovat, tak soukromý sektor, tedy například banky, investiční fondy i stavební společnosti, musí mít elementární důvěru ve stát. Jak si ještě všichni pamatujeme, tak jsme se v 90. letech odstřihávali od komunistické minulosti a některé právní mechanismy úplně dobře nefungovaly. Jednoduše řečeno, pro PPP projekty zde nebylo vhodné institucionální prostředí. A nebyly tu vlastně ani vhodně připravené projekty. Následně došlo k novelizaci zákona o pozemních komunikacích, která přímo upravila postup a podmínky uzavírání koncesionářské smlouvy u PPP projektů u dálnic a silnic první třídy. Díky tomu zde vzniklo odpovídající institucionální prostředí. A nutno dodat, že byl také dobře připraven projekt dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem. Zatím vše nasvědčuje tomu, že koncesionář v prosinci tento úsek dostaví a následně uvede do provozu.

Zbývá vám ještě 70 % článku

Co se dočtete dál

  • Kde mají PPP projekty největší potenciál.
  • Jaké jsou naopak oblasti, pro něž vhodné nejsou.
  • Proč je dostavba D4 pro budoucnost PPP projektů v Česku tak důležitá.
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Všechny články v audioverzi + playlist
Máte již předplatné?
Přihlásit se

Více informací ze světa ekonomiky, investic, technologií, práva či lifestylu si přečtěte v aktuálním vydání týdeníku Ekonom.