Alkohol se po kapkách vytrácí z českých hospod i domácností. Spotřeba čistého lihu v alkoholických nápojích klesla mezi lety 2014 a 2023 o sedm procent. Pivovarníci, vinaři i výrobci lihovin, které Ekonom oslovil, tvrdí, že trend pokračuje i letos. Promlouvá do toho nejen změna v preferencích spotřebitelů. Všímají si toho sociologové i hospodští. Objem vypitého alkoholu klesá i kvůli zdražování a zvýšení spotřební daně u lihovin a DPH od začátku roku. Právě spotřeba lihovin klesla nejvíc.
I v „národě pivařů“ je v posledních letech patrný pokles spotřeby zlatavého moku. Podle dlouhodobé studie Centra pro výzkum veřejného mínění pije někdy pivo 79 procent mužů a 42 procent žen. Ještě před deseti lety to přitom bylo 91 procent mužů a 57 procent žen. Úbytek lidí, kteří pivo pijí, přitom není věcí některé specifické demografické skupiny. „Pokles průměrných hodnot můžeme sledovat u všech základních skupin jak podle věku, tak podle vzdělání. I když u nich nezačíná vždy ve stejném období,“ popisuje autor studie Jiří Vinopal.
Co se dočtete dál
- Jaký je nárůst popularity nealko nápojů.
- Jak se prodává alkohol v nočních klubech.
- Které trendy ovlivňují chuťový profil českých konzumentů.
- Jak se mění preference mladé generace v oblasti alkoholu.
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.