Americkému výrobci elektromobilů Tesla v únoru meziročně prudce poklesly prodeje na severoevropských trzích a ve Francii. Automobilce se tak v těchto zemích výrazně snížil podíl na trhu. V Norsku, Dánsku a Švédsku šlo přitom v letech 2023 a 2024 o zdaleka nejprodávanější automobilovou značku. Analytici za poklesem popularity vidí politické působení generálního ředitele Elona Muska, který je blízkým spolupracovníkem Donalda Trumpa a v Evropě podporuje směry považované za krajně pravicové, uvedla agentura Reuters.

V Norsku, Švédsku i Dánsku se tak prodeje Tesly propadly za Volkswagen a Toyotu, vyplývá z dnešních statistik nových registrací.

Ve Švédsku bylo minulý měsíc zaregistrováno dohromady 613 nových vozů Tesla, což je meziroční pokles o 42 procent, zatímco registrace v Norsku a Dánsku klesly shodně o 48 procent, a to na 917, potažmo 509 vozů. Děje se tak navzdory rostoucí celkové poptávce po automobilech v těchto třech zemích, včetně elektromobilů, uvedl Reuters.

Také registrace nových Tesel ve Francii se za první dva měsíce roku snížily o 45 procent ve srovnání se stejným obdobím roku 2024, ukázaly o víkendu zveřejněné údaje francouzské automobilové organizace PFA.

V loňském roce byl Model Y společnosti nejprodávanějším elektromobilem ve Francii a desátým nejprodávanějším vozem, zatímco letos je zatím až na 27. místě a předstihly ho elektrické vozy Peugeot 208, Renault 5 a Citroën e-C3.

„Značka Tesla má v Norsku již několik let jedinečné postavení na trhu. Zda tomu tak bude i nadále, není jisté, protože kolem Tesly a Elona Muska je mnoho neklidu a humbuku,“ uvedla norská asociace pro silniční dopravu (OFV) ve svém prohlášení.

Dánská motoristická federace (FDM) uvedla, že v Dánsku roste počet zájemců, kteří se na organizaci obracejí s žádostí o radu ohledně alternativy vůči americké automobilce. „Mnoho lidí začíná slovy: Chci si koupit elektromobil, ale nechci, aby to byla Tesla,“ řekl Ilyas Dogru z FDM.

V celé Evropě se podle údajů Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA) prodej automobilů s plně elektrickým pohonem v lednu zvýšil o 34 procent na 124 341 vozů, což odpovídá tržnímu podílu 15 procent. Tesle přesto prodej v Evropě klesl o 45,5 procenta ve srovnání se stejným obdobím loňského roku. Podíl Tesly na nových registracích vozů potom klesl z 1,8 procenta na jedno procento.

Britský ekonomický deník Financial Times připomněl, že pokles prodeje vozů Tesla v celé Evropě přichází krátce poté, co se šéf společnosti Elon Musk zapojil do předvolební kampaně v Německu, kde podpořil stranu Alternativa pro Německo (AfD) označovanou za krajně pravicovou.

Jeden z největších poklesů prodeje vozů Tesla zaznamenalo kromě severských států a Francie právě Německo, kde registrace nových vozidel této značky klesly o 59,5 procenta. Německo je přitom pro Teslu klíčovým trhem, neboť firma tam provozuje svou jedinou evropskou továrnu.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist