Cla, která od úterý zavedly Spojené státy na dovoz zboží z Kanady a Mexika, dolehnou z evropských automobilek hlavně na Stellantis a Volkswagen. Uvedla to agentura Bloomberg, která se odvolává na své odhady. Podle nich cla v letošním roce sníží evropským automobilkám zisky celkem o 5,88 miliardy eur (147 miliard Kč), z toho zdaleka nejvíce právě dvěma zmíněným.

Automobilky využívají Mexiko jako výrobní základnu, z které pak auta vyvážejí na americký trh. Auta nebo jejich díly se ale do USA dovážejí i z Kanady. Administrativa prezidenta Donalda Trumpa zatížila dovoz z obou zemí 25procentním clem.

Stellantis, pod který patří značky jako Jeep, Ram, Chrysler a Dodge, může letos do USA dovézt z Kanady a Mexika zhruba 417 tisíc automobilů, napsal v úterý analytik Michael Dean z Bloomberg intelligence. Pokud nebudou zavedena žádná zmírňující opatření, pak může letos kvůli clům zisk Stellantisu klesnout o 3,44 miliardy a zisk Volkswagenu o 1,77 miliardy eur, odhaduje analytik.

„Existuje pouze omezený prostor k tomu, aby šly tyto dodatečné náklady přenést na kupující, když se v USA zvyšují slevy, které v průměru dosahují 2 tisíce dolarů (46 800 Kč), a když je tam silná konkurence a nadměrné kapacity,“ napsal Dean. „Podle nepravděpodobného scénáře, kdy by se celý ten poplatek přenesl na kupující, by se ceny zvýšily o 6 až 10 tisíc USD (140 tisíc až 234 tisíc Kč),“ dodal.

Kvůli dopadům amerických cel na evropské automobilky v úterý výrazně oslabily právě akcie Stellantisu. Na burze v Miláně klesly o více než šest procent a dostaly se nejníže od začátku loňského prosince. Prioritní akcie Volkswagenu ve Frankfurtu nad Mohanem odepsaly přes čtyři procenta, ztrácely ale také akcie německých automobilek BMW a Mercedes-Benz Group.

Mezinárodní ratingová agentura S&P Global tento týden upozornila i na dopady plánovaných 25procentních cel na dovoz zboží z Evropské unie do Spojených států. Datum jejich zavedení Američané zatím neoznámili. Pokud budou avizovaná cla platit, pak nejvíce dolehnou na Českou republiku, Slovensko a další země v regionu, uvedla agentura. Značný vliv bude mít právě německý automobilový sektor, který je s ekonomikami některých středoevropských zemí silně provázaný.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist