Měla to být součást evropské zelené revoluce. Green Deal sliboval, že do roku 2050 zdvojnásobí objem železniční nákladní dopravy. A spolu s tím pomůže snížit emise. Dosavadní vývoj však ukazuje pravý opak: přeprava zboží po kolejích každým rokem klesá. Vlaky přicházejí o své tradiční zákazníky a zamýšlený přesun ze silnice na železnici se nekoná. Kamiony jsou levnější.
Hlavní příčinou je prudký nárůst cen elektřiny, který železničáři jen stěží mohou promítnout do koncových cen. Konkurenční nafta se totiž takřka nezdražila. Důsledkem jsou vážné existenční problémy pro většinu velkých evropských železničních dopravců. S obtížemi se potýká také český lídr ČD Cargo. Dceřiná firma Českých drah na to už od loňska zareagovala razantní transformací. Vyřazuje nepotřebné vozy a lokomotivy a snižuje počet zaměstnanců. Cíl je jednoduchý: udržet konkurenceschopnost a v budoucnu i ziskové hospodaření. „Potřebujeme jasně říct, jakou Evropu chceme – silnou, nebo zelenou. Obojí současně nejde. Pokud chceme ekologickou dopravu, musíme mít i dostatek levné elektřiny,“ shrnuje šéf firmy Tomáš Tóth.
Objemy přepraveného zboží po železnici v Evropě, včetně Česka, prudce klesají. Čím je to způsobeno?
Vedou k tomu dva hlavní důvody. S odklonem od fosilních paliv přichází železnice o své tradiční komodity, dodávky uhlí do elektráren a tepláren každým rokem klesají. Současně nastal útlum v řadě průmyslových oborů. Železniční nákladní doprava je často brána jako barometr kondice průmyslu. Když se mu nedaří, klesají i přepravní objemy. Jen krach hutí Liberty Ostrava nás připravil zhruba o pět milionů tun převážených surovin a produktů. Nejde jen o Česko, výrobu utlumují i oceláři v dalších evropských zemích. Čelí vysokým cenám energií a přísnějším regulacím, což snižuje jejich konkurenceschopnost oproti producentům mimo EU. Pád přepravních objemů jsme zaznamenali i u zákazníků z chemického a automobilového průmyslu. S koncem kůrovcové kalamity současně klesl objem přepravovaného dřeva.
Co se dočtete dál
- Jaké jsou hlavní příčiny poklesu železniční nákladní dopravy.
- Co vede k existenčním problémům velkých evropských železničních dopravců.
- Kde ČD Cargo vidí příležitosti k růstu.
- Jaké jsou možnosti restrukturalizace ČD Cargo a její dopad na zaměstnanost.
- Které segmenty železniční dopravy zažívají pokles a které naopak růst.
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.