Dobíjecí infrastruktura pro elektromobily se v prvním pololetí letošního roku rozšířila o desítky nových stanic, celkově jich tak je nyní k dispozici více než tři tisíce. Spolu s tím roste i jejich vytížení, meziročně o více než polovinu se zvýšilo jejich využití i objem odebrané elektřiny. Vyplývá to z aktuálních informací provozovatelů pro ČTK.
Podle dopravních expertů je hustota dobíjecí infrastruktury v ČR zatím vzhledem k množství registrovaných elektroaut dostačující, v rámci Evropy však patří co do počtu stanic k průměru. V Česku je nyní registrováno kolem 45 tisíc čistě elektrických aut. Kromě toho jezdí na tuzemských silnicích další desítky tisíc hybridních vozů.
Největší síť dobíjecích stanic nyní v Česku provozuje energetická společnost ČEZ, která letos zprovoznila zatím 74 nových stanic. Celkově jich tak nyní ve své síti má 916. „Stavíme hlavně ultrarychlé dobíjecí stanice o výkonu 150 kW a více, kterých už řidičům nabízíme 160, zvyšujeme i výkony stojanů ve frekventovaných místech a vylepšujeme služby pro zákazníky v čele s aplikací futurego. Výsledkem je, že už osm měsíců v řadě překračují odběry v naší síti hranici jedné megawatthodiny (MWh),“ uvedl místopředseda představenstva ČEZ Pavel Cyrani. Cílem pro celý letošní rok je podle něj dosažení mety tisíc stanic a navýšení výkonu ze současných 85 MW na celkových 100 MW.
Prodávat tisíc aut ročně chceme do dvou let. V elektromobilitě jsou Češi mentálně dva roky před Poláky, říká šéfka Porsche v ČR
Spotřeba elektřiny u stojanů ČEZ za prvních šest měsíců letošního roku meziročně stoupla o 76 procent na rekordních 6,2 GWh elektřiny. Řidiči provedli více než 271 tisíc dobití s průměrným odběrem kolem 23 kWh.
PRE spolupracuje s OMV
Druhou největší síť stanic má Pražská energetika (PRE), která od začátku roku otevřela 67 nových stanic. Celkem jich tak nyní provozuje 868 s celkovým výkonem téměř 33 MW, přičemž v jednu chvíli u nich může dobíjet až 1354 elektromobilů. Společnost nedávno ohlásila rozšíření spolupráce s provozovatelem čerpacích stanic OMV, s nímž chce do roku 2030 instalovat 113 nových ultrarychlých dobíjecích stanic ve 48 lokalitách.
Celková spotřeba na stanicích PRE v pololetí činila 4,95 GWh, meziročně tak stoupla zhruba o 50 procent. Postupně roste i průměrný odběr při jednom dobití, který ve druhém čtvrtletí byl 19,5 kWh. Nejvíce řidiči podle společnosti opět využívají ultrarychlé stojany.
U E.ON je nejvytíženější Praha
Nárůst poptávky hlásí také E.ON. Řidiči v pololetí z jeho sítě odebrali 3,08 GWh elektrické energie, což je meziročně více než dvojnásobek. Na takřka dvojnásobný počet vzrostl i počet samotných dobíjení, kterých firma za prvních měsíců zaznamenala 131 500. Nejvytíženější jsou přitom stanice v Praze a také kolem dálnice D1.
„Na našich silnicích roste počet elektroaut, ale roste i počet našich dobíjecích stanice. Před rokem jsme v síti měli zhruba 500 dobíjecích bodů. Aktuálně už jich máme 630, přičemž výrazně roste podíl ultrarychlých dobíječek,“ řekl jednatelka společnosti E.ON Drive Infrastructure Helena Švejdová. Jen v červnu společnost zprovoznila 15 nových stanic s celkem 30 dobíjecími body. Další lokality jsou pak podle Švejdové ve výstavbě.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist